Стаття присвячена вивченню особливостей використання інноваційних технологій на заняттях з боді-балету у
процесі фізичного виховання студенток. У статті визначено фундаментальні основи інноваційних процесів і запропоновано
інтегральний підхід як основу інновацій у фізичному вихованні студентів; обґрунтована доцільність та популярність засобів
боді–балету; обґрунтовано принципи використання інновацій та розкриті основні аспекти ефективної реалізації цих
технологій на заняттях з боді-балету. У статті визначені умови ефективності занять з боді-балету та розкрито
особливості організації таких занять у ВНЗі, їх структуру і зміст. Враховуючи особливості навчання у вузі, навчально-
тренувальний процес представлений двома макроциклами з урахуванням семестрової побудови, включення методико-
практичного курсу, етапного та поточного видів контролю, які, в свою чергу, складаються з мезоціклов, що включають
три навантажувальних мікроцикли і один розвантажувальний. У структуру запропонованих інноваційних технологій, окрім
практичного, входить також і теоретичний розділ, який був включений до змісту кожного заняття з боді-балету і
здійснювався у вигляді «пізнавальних пауз» - п`ятнадцятихвилинних відрізків часу наприкінці заняття, спрямованих на
підвищення рівня теоретичної підготовленості студенток. На кожному занятті з боді-балету вирішувається комплекс
взаємопов’язаних завдань: зміцнення здоров’я та профілактика захворювань; гармонійний розвиток та вдосконалення
основних фізичних здібностей; підвищення працездатності та рухової активності й прищеплення потреби в
систематичних заняттях фізичними вправами.
This article is devoted to
the study features the use of innovative technology in the classroom ballet body during physical education students. In the article the
fundamentals of innovation processes and integrated approach proposed as the basis for innovation in physical education students; The
expediency and popularity means body-ballet; The principles (increased attention to the personality of each person as the highest social
value, transform the student with social and educational impact of teachers on the subject of creative activity through the development of
internal motives for self-improvement and self-determination, capacity for intellectual and critical activity; democratization in the relations
of students and students' individualization based on obtaining and keeping accurate information about the health of students, their level
of physical fitness, the formation of orientations for versatile and harmonious development; the students the freedom to choose
employment forms, etc.). using innovation and open the main aspects (the accounting motivational priorities of students, interest in
certain types of physical activity, a harmonious balance of different types of motor activity) the effective implementation of these
technologies in the classroom for body Ballet. In the article the conditions of efficiency (to motivate students to study through the
selection of the most interesting for them otherwise problems, using a variety of methods to attract the attention of students, setting them
to work, the application group, competitive and individual assessment, self-assessment and vzayemootsinky students, taking into
account the achievements of groups and progress of individual students and so on.) classes in ballet body and the features of such
classes in VNZi, their structure and content. Given the characteristics of university studies, training process includes two macrocycles
based Semester construction, including methodological and practical course, and this phased controls, which in turn consist of
mesocycle, including three microcycle loading and unloading one. The structure of the proposed innovative technologies, in addition to
practical, theoretical and also includes a section that was included in the content of each session of the body Ballet and performed as a
"cognitive pauses" - periods of time p`yatnadtsyatyhvylynnyh end of classes aimed at improving theoretical training of students . At each
session of body-ballet vyrishuvayetsya set of interrelated objectives: health promotion and disease prevention; harmonious development
and improvement of basic physical abilities; increase efficiency and motor activity and instilling the need for systematic physical exercise.