Анализ публикаций последних лет указывает, что все большее внимание медиков и специалистов физического
воспитания привлекает значительное увеличение контингента студентов с нарушениями в состоянии здоровья. В работе
изучены особенности организации физического воспитания в Республике Беларусь и Украине. Установлены отличия в
значениях показателей уровня развития физических качеств у студентов-медиков 1 курса Республики Беларусь и Украины.
Проведен педагогический эксперимент путем сравнительного анализа уровня развития физических качеств у студентов-
медиков Республики Беларусь и Украины.
Аналіз публікацій останніх років вказує, що все більшу увагу медиків та фахівців
фізичного виховання приваблює значне збільшення контингенту студентів з порушеннями стану їхнього здоров’я. У
дослідженні вивчені особливості організації фізичного виховання в Україні та у Республіці Білорусь. Встановлено відмінності
у значеннях показників рівня розвитку фізичних якостей студентів-медиків 1 курсу України та Республіки Білорусь.
Проведений педагогічний експеримент шляхом порівняльного аналізу рівня розвитку фізичних якостей у студентів-медиків
України та Республіки Білорусь.
Analysis of publications in recent years indicates that increasing attention
of physicians and specialists in physical education attracts a significant increase in the number of students with disabilities in health status. The authors studied peculiarities of organization of physical education in Ukraine and Belarus. Established differences in the
values of indicators of the development level of physical qualities of students of 1 course of Ukraine and the Republic of Belarus.
Generalization of data of scientific and methodical literature convincingly establishes the fact of the negative dynamics of the
level of physical fitness and state of health of students of higher education institutions of medical profile in Ukraine and Belarus.
The purpose of this study is to make a comparative analysis of the level of development of physical qualities in medical
students of the Republic of Belarus and Ukraine.
To achieve this goal was organized a pedagogical experiment held in two phases on the basis of the educational
establishment "VSMU" (Republic of Belarus) and the National medical University named after O. O. Bogomolets (Ukraine). It was
attended by 151 student referred for health reasons to the main medical group: 79 girls enrolled in the educational establishment
"VSMU" and 72 in NMU named after O. O. Bogomolets.
Academic discipline "Physical culture" both in Ukraine and in the Republic of Belarus, is a compulsory subject in institutions of
higher education. The most significant difference between the organization of the educational process lies in the total hours, which is
much higher in the Republic of Belarus, 560 hours along with 320 hours. In Ukraine, the mandatory classes are provided only on 1 and 2
courses, and Belarus on 1-4.
In the system level study of physical training of Ukraine and the Republic of Belarus there are differences in the content of the
control-pedagogical tests of strength and also the General evaluation of development of physical qualities. In the first case involves a 10-
point system, and the second 5-ball.
Prospects of further scientific and methodical work are to develop a unified system of evaluation of physical fitness of students
in both countries. Special attention should be paid to the correlation analysis, which allows to establish the main ways of improvement of
the educational process.