Зроблений аналіз навчально-виховного процесу з фізичного виховання і обрано секційну модель занять. Враховуючи
матеріальну базу університету, кадровий склад кафедри, а також фізкультурні інтереси студентів, заняття проводились
в 14 секціях.
Визначений експертами рівень особистісної активності студентів є середнім. З метою підвищення рівня
особистісної активності студентів на кафедрі запропонований комплекс заходів, який містив систему змагань різного
рангу, показові виступи з індивідуальних видів спорту та покращення матеріально-технічного забезпечення викладання
дисципліни "фізичне виховання"; впроваджено поетапне проведення комплексних внутрівузівських змагань.
По завершенні експерименту повторно визначався рівень особистісної активності студентів в процесі занять,
який згідно з експертними оцінками мав тенденцію до покращення (Р<0,05).
Запровадження у навчально-виховний процес цілеспрямованого комплексу заходів дало змогу досягти позитивної
динаміки змін рівня особистісної активності студентів неспеціальних факультетів педагогічного ВНЗ під час секційних
занять з фізичного виховання.
The analysis of the educational process in physical education and sectional model
has been done. Personal activity level of students during physical education classes: high, sufficient, medium, low, and submitted their
response has been dedicated.
Methods of determining the level of personal activity of students are selected: the method of survey and the method of expert
evaluations. We found that most respondents recognize the importance of the activity as one of the main conditions present in achieving
success in life.
Due to the material base of the university, skilled staff and fitness interests of students, classes were held in the following
sections: students classified as basic medical care for groups: volleyball, basketball, football, table tennis, badminton, general physical
training, shaping, fitness, climbing, sports tourism, military-sports around, shooting, for students classified as health to special medical
groups: darts, chess / checkers.
Designated by experts the personal activity level of students is average. The proposed package of measures that included a
system of different levels of competitions, performances of individual sports and improvement of material – technical supply of teaching
"physical education"; introduced a phased implementation of comprehensive inner- university competitions.
At the end of the experiment re-determined level of personal activity of students in the training process, which according to
expert estimates tended to improve (P <0.05).
The introduction of a targeted package of measures to the educational process made it possible to achieve positive dynamics
of personal changes in the activity of students of non-special faculties of pedagogical universities during breakout sessions on physical
education.