У роботі представлена систематизована інформація щодо функціональних порушень опорно-рухового апарату у дітей старшого дошкільного віку.
Дані літературних джерел свідчать, що за останнє десятиліття істотно збільшилася кількість дітей, що мають різні відхилення в стані здоров'я.
Результати численних досліджень свідчать про значне поширення функціональних відхилень з боку опорно-рухового апарату серед дітей старшого дошкільного віку. Недостатня ефективність оздоровчих заходів при порушеннях постави людини багатьма дослідниками пояснюється недостатньою розробленістю технологій оцінки її стану.
Все вищезазначене розглядається нами як підстава для розробки технології вимірювання та аналізу рівня стану біогеометричного профілю постави дітей 5-6 років у фронтальній і у сагітальній площинах.
Надалі при інтеграції даної технології в процес фізичної реабілітації дітей 5-6 років з функціональними порушеннями опорно-рухового апарату можна буде реалізувати наступні умови: змістовно-цільові; організаційно-процесуальні; інформаційно-методичні.
В работе представлена систематизированная информация относительно функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата у детей старшего дошкольного возраста.
Данные литературных источников свидетельствуют, что за последнее десятилетие существенно увеличилось количество детей, имеющих различные отклонения в состоянии здоровья.
Результаты многочисленных исследований свидетельствуют о широком распространении функциональных отклонений со стороны опорно-двигательного аппарата среди детей старшего дошкольного возраста. Недостаточная эффективность оздоровительных мероприятий при нарушениях осанки человека многими исследователями объясняется недостаточной разработанности технологий оценки ее состояния.
Все вышесказанное рассматривается нами как основание к разработке технологии измерения и анализа уровня состояния биогеометрического профиля осанки детей 5-6 лет вo фрoнтальнoй и в сагиттальнoй плoскoстях.
В дальнейшем при интеграции данной технологии в процесс физической реабилитации детей 5-6 лет с функциональными нарушениями опорно-двигательного аппарата можно будет реализовать следующие условия: содержательно-целевые; организационно-процессуальные; информационно-методические.
The article presents the systematized information concerning of functional disorders for musculoskeletal system of the senior preschool age children.
These references indicate that in the last ten years significantly increased the number of children with various deviations in health.
The aim of research: to study and generalize features of functional disorders for musculoskeletal system of the senior preschool age children at the present stage.
Numerous studies have indicated high prevalence of functional disorders on the part of musculoskeletal system among the senior preschool age children. Lack of efficiency for health measures of human posture disorders by many researchers due as a lack of exploration technology assessment of its condition.
All of the above is considered by us as a basis for the development of technology for measuring and analyzing the level of the biogeometric profile of the posture for children 5-6 years old at the frontal and sagittal planes.
Later during the integration of this technology into the process of physical rehabilitation for children 5-6 years old with functional disorders of the musculoskeletal system can be implemented the following conditions: contented and aimed, organizational and procedural, information and methodical.
Prospects for further research will be related to the development of a technology for assessing the state of the biogeometric profile for the posture of children 5-6 years old in the process of physical rehabilitation.