У статті приводиться результат річного експерименту із впровадження в навчальний процес фізичного виховання студентів 2-го курсу листів самоконтролю фізичного стану і ефективність їх у самоуправлінні студентів за своєю фізичною підготовленістю. Експериментально перевірено достатність п’яти етапного контролю протягом ведення листів самоконтролю. Доведено ефективність правильно організованого самоконтролю фізичного стану на показники фізичної підготовленості. У всіх фізичних якостях позитивний приріст і найбільші зрушення встановлено у дівчат у силових здібностях за тестом динамометрії (більше 40% у порівнянні із початковим рівнем – із 21,9±3,05 кг до 31,5±3,3 кг (р< 0,05)) та в швидкісній витривалості (більше 25 % – із 1,60±0,03 с до 1,15±0,02 с (р< 0,05). У хлопців за рік самоконтролю найбільші зрушення зафіксовано у розвитку гнучкості (більше 25 % річного приросту – із 16,9±3,67 см до 19,03±3,73 см (р< 0,05)) та швидкості (більше 15 % річного приросту – із 1,12±0,06 с до 1,00±0,06 с (р< 0,05)).
Приводится результат годичного эксперимента по внедрению в учебный процесс физического воспитания студентов 2-го курса карт самоконтроля физического состояния и эффективность их в самоуправлении студентами своей физической подготовленностью. Экспериментально проверено достаточность пятиэтапного контроля в течение ведения карт самоконтроля. Доказана эффективность правильно организованного самоконтроля физического состояния на показатели физической подготовленности. Во всех физических качествах отмечено положительный прирост и серьезные сдвиги установлено у девушек в силовых способностях по тесту динамометрии (более 40% по сравнению с исходным уровнем – с 21,9 ± 3,05 кг до 31,5 ± 3,3 кг (р < 0,05)) и в скоростной выносливости (более 25% - с 1,60 ± 0,03 с. до 1,15 ± 0,02 с (р <0,05). У юношей за год самоконтроля достоверные сдвиги зафиксировано в развитии гибкости (более 25% годового прироста – с 16,9 ± 3,67 см до 19,03 ± 3,73 см (р <0,05)) и скорости (более 15% годового прироста – с 1,12 ± 0,06 с до 1,00 ± 0,06 с (р<0,05)).
The article shows the results of the one year experiment in introducing to the learning process of physical education 2-nd year student’s the self-monitoring cards by physical condition and the effectiveness of their application in their physical fitness. It was established that, starting from the 2nd year, students tend to overestimate self-assessment of physical fitness – most students 2-4 courses teaching specialties (from 73% to 90% of all assessments of respondents) believe that the development of their physical qualities are above average matches average, although the actual level of most physical qualities – low and unsatisfactory. Lack of academic studies in physical education at the undergraduate and inadequate awareness of motivation physical activity has negative effect physical abilities and health of the young generation. This makes them self-evaluation inadequate their capabilities. 5-step tested is the adequacy of control for the self-monitoring cards by physical condition. Independent work of students in the educational process in modern university is a significant proportion, according to the Bologna system. All physical quantities have positively increased, and significant changes found by girls in power capacity by dynamometer test (40% compared to the initial level - with 21,9 ± 3,05 kg 31,5±3,3 kg (p<0,05)) and speed endurance (more than 25% – from 1,60 ± 0,03 s to 1,15 ± 0,02 s (p <0,05). The guys in the year self-biggest changes recorded in the development of flexibility (more than 25% annual growth - from 16,9 ± 3,67 cm to 19,03 ± 3,73 cm (p<0,05)) and speed (more than 15% annual growth – from 1,12 ± 0,06 s to 1,00 ± 0,06 s (p<0,05)).