Актуальність дослідження.
Актуальність теми дослідження
викликана та пов’язана з
необхідністю розмежування
поняття богослов’я та релігія, цього
потребує сучасний науковий дискурс
та теоретична і практична
практика у переломленні з сучасною
нормативно-правовою базою, яка
зазнала змін, щодо підготовки
фахівців зі спеціальності «Богослов’я»
та визнання дипломів вищих закладів
духовної освіти та можливості їх
акредитації та ліцензування.
Вартим уваги є і концептуалізація
понять богослов’я та релігія для
наукового дискурсу в практичній та
теоретичній площині, а також в
розрізі історичного контексту.
Постановка проблеми.
Важливість конкретизації дефініцій є
важливою складовою розвитку науки
богослов’я в Україні та світі, в
даному контексті набуває значення
та важливості виокремлення
відмінностей богослов’я від релігії, та
релігії від богослов’я, даний аспект
пов'язаний з тим процесом, який
характеризується нетривалим
періодом розвитку богослов’я в
Україні з часів її незалежності. Вплив
також та почасти нерозуміння
даних понять викликано атеїстичним минулим та прагненням
знищити богослов’я як науку. Аналіз останніх
досліджень і публікацій.
Вивченню етимології слова «релігія»
та визначенню категоріального
апарату пов’язаного з богослов’ям та
релігією присвячені праці таких
вчених, як: Марк Тулій Цицирон,
Луцій Цецилій Фірміан Лактанцій,
Аврелій Августин, Ф. Козирев,
В. Шохін, Й.Х.Г. Шуман, Ж. Марітен,
К. .Ясперс, М. Бубер, А. Уайтхед,
Ч. Хартсхорн, В. Соловйов, О. Флоренський ранній, Н. Бердяєв та інші.
Постановка завдання.
Здійснено спробу окреслити спільні
та відмінні риси понять богослов’я
та релігії, навести дослідження
вітчизняних до зарубіжних вчених з
даного питання та зазначити
історичний розвиток даних понять.
Виклад основного матеріалу. Виклад основного матеріалу
поділяється на дві частини: перша
частина дослідження присвячена
об’єкту, предмету богослов’я та
визначенню самого поняття
богослов’я, друга частина
дослідження деталізує розмежування богослов’я в контексті інших
сфер знання про релігію
Висновки. Отже, на
сучасному етапі слід розмежовувати
конфесійне та не конфесійне
богослов’я (історично першою
формою неконфесійного богослов’я є
філософське богослов’я). Від богослов’я
слід відрізняти інші галузі знання
об’єктом вивчення яких є релігія, це
філософія релігії, яка є філософською
позаконфесійною дисципліною, яка
досліджує релігію виключно з позицій
філософської раціональності. Це
релігійна філософія, яка за змістом,
проблематикою та мовою нагадує
богослов’я, але результати творчої
діяльності релігійних філософів є
нереципійовані конфесією як власне
вчення.
Urgency of the research. The
urgency of the topic of the study is due to
the need to differentiate between the
notion of theology and religion, this
requires a modern scientific discourse
and theoretical and practical practice in
the refraction with the modern
regulatory framework that has
undergone changes as regards the
training of specialists in the specialty
«Theology». And the recognition of the
diplomas of higher educational
establishments and the possibility of
their accreditation and licensing. We
pay attention to the conceptualization of
the concepts of theology and religion for
scientific discourse in the practical and
theoretical plane, as well as in the
context of the historical context.
Target setting. The importance
of specifying definitions is an important
part of the development of the science of
theology in Ukraine and in the world, in
this context, it becomes important and
important to distinguish between
theological differences from religion and
religion from theology, this aspect is
associated with a process characterized
by short duration the continuity of the
development of theology in Ukraine
since its independence. The influence
also and the part of the incomprehension
of these concepts is due to the atheistic
past and the desire to destroy theology
as a science. Actual scientific researches
and issues analysis. The studies of the
etymology of the word "religion" and the
definition of the categorical apparatus
associated with theology and religion
are dedicated to the works of such
scholars as Mark Tuliy Tsitsiron, Lucius
Cecilia Firmenian Lactantius, Aurelius
Augustine, F. Kozirev, V. Shokhin,
Y.H.G. Schumann, J. Marithen, K.
Iaspers, M. Buber, A. Whitehead, C.
Hartshorn, V. Solovyov, Florensky O.
Early, N. Berdyaev. and other.
The research objectives. An
attempt was made to outline the
common and distinctive features of
theology and religion, to instruct
domestic scientists in foreign studies on
this issue, and to indicate the historical
development of these concepts.
The statement of basic
materials. The presentation of the
main material is divided into two parts:
the first part of the study is devoted to
the object, the subject of theology and the
definition of the very concept of theology,
the second part of the study details the
delineation of theology in the context of
other areas of knowledge of religion
Conclusions. Consequently, at
the present stage, confessional and nonconfessional theology should be
distinguished (historically the first form
of non-confessional theology is
philosophical theology). From theology,
it is necessary to distinguish between
other branches of knowledge, the object
of study of which is religion, this is the
philosophy of religion, which is a
philosophical non-confessional
discipline, which explores religion
exclusively from the standpoint of
philosophical rationality. This is a
religious philosophy, which in terms of
content, problem and language
resembles theology, but the results of the
creative activity of religious philosophers
are not confused with the denomination
as their own doctrine.