Актуальність теми дослідження. Проблема забезпечення
міждисциплінарних зв’язків у закладах
вищої освіти була предметом
досліджень багатьох науковців, але і
донині не втратила своєї
актуальності у сучасній педагогічній
науці. На всіх рівнях освіти
відбуваються зміни, зокрема триває
процес оновлення і затвердження
стандартів педагогічної освіти на
основі компетентнісного підходу,
затверджені ліцензійні умови
провадження освітньої діяльності
(постановою Кабінету Міністрів
України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (в
редакції постанови Кабінету
Міністрів України від 10 травня
2018 р. № 347)), що розроблені
відповідно до Законів України «Про
освіту», «Про вищу освіту», «Про
професійно-технічну освіту», «Про
загальну середню освіту», «Про
дошкільну освіту» та «Про
ліцензування видів господарської
діяльності». Ключовою дефініцією у
всіх означених стратегічних
документах є якість підготовки
особистості, у сфері вищої освіти –
якість підготовки майбутнього
фахівця. Уніфікація системи
психолого-педагогічної підготовки
педагогів професійного навчання з
метою підвищення її якості
передбачає міжнаукову інтеграцію
засобами міждисциплінарних зв’язків.
Постановка проблеми. Комплексне забезпечення
міждисциплінарних зв’язків
реалізовано в освітньому процесі
підготовки фахівців освітнього
ступеня «Бакалавр» галузі знань
01 Освіта/Педагогіка спеціальності
015 «Професійна освіта (за
спеціалізаціями)» в Національному
педагогічному університеті імені
М. П. Драгоманова. У рамках
держбюджетної теми «Теорія і
технологія навчання у системі
професійної освіти» (державний
реєстраційний номер 0115U000552)
творчим колективом було
узагальнено та систематизовано
досягнення теорії і практики
професійної освіти, зокрема як
результат даного дослідження
опубліковані освітньо-професійні
комплекси галузі знань
01 Освіта/Педагогіка спеціальності
015 Професійна освіта (за
спеціалізаціями), згідно компетентнісного підходу і вимог до фахівця,
що закладені в основу Болонського
процесу та міжнародного Проекту
Європейської Комісії «Гармонізація
освітніх структур в Європі» (Tuning
Educational Structures in Europe,
TUNING).
Аналіз останніх досліджень і
публікацій. Проблематика
реалізації міжпредметних та
міждисциплінарних зв’язків у
професійній освіті ґрунтовно
представлена у дослідженнях таких
відомих вчених, як Р. Гуревич,
М. Корець, Н. Ничкало, В. Сидоренко,
В. Стешенко, С. Ткачук, Д. Тхоржевський, О. Щербак та багатьох інших.
Аналіз останніх публікацій свідчить
про те, що в умовах модернізації
вищої професійної освіти, процес
реалізації міждисциплінарних зв’язків
потребує більш детального
дидактичного опрацювання, особливо
для дисциплін психолого-педагогічного
циклу. Постановка завдання.
Завданням нашого дослідження є
обґрунтування взаємозалежності
міждисциплінарних зв’язків дисциплін
психолого-педагогічного циклу та
якості підготовки майбутніх
педагогів професійного навчання в
університетах.
Виклад основного матеріалу. З
2012 року і по теперішній час на
Інженерно-педагогічному факультеті
Національного педагогічного
університету імені М. П. Драгоманова ведеться активна робота по
впровадженню освітньої діяльності у
сфері вищої професійної освіти. За 6
років було відкрито 9 спеціалізацій
освітнього ступеня «Бакалавр»
галузі знань 01 Освіта/ Педагогіка
спеціальності 015 «Професійна
освіта», а саме : харчові технології,
технології виробів легкої
промисловості, дизайн, деревообробка, готельно-ресторанна
справа, комп’ютерні технології,
економіка, документознавство,
охорона праці. Спеціальність
015 «Професійна освіта (за
спеціалізацією)» є бінарною
(подвійною), спільною для всіх
спеціалізацій є кваліфікація «3340
Педагог професійного навчання», що
обумовлена успішною психологопедагогічною підготовкою студентів.
Значення міждисциплінарних зв’язків
у підготовці педагогів професійного
навчання надзвичайно важливе, адже
успішна їх реалізація дозволяє
осмислити в подальшому
полідисциплінарність та трансдисциплінарність, як стратегії
тривалого і продуктивного розвитку
наукового знання.
Висновки. Оновлення змісту
підготовки педагога професійного
навчання має розпочатися з
переосмислення методології
формування сучасного фахівця,
диверсифікації теоретичного і
практичного навчання студента, миттєвої рефлексії на зміни, що
відбуваються на ринку праці,
професійної мобільності тощо. Отож,
реалізація міждисциплінарних зв’язків
в умовах педагогічної інтеграції
позитивно вплине на якість
психолого-педагогічної підготовки
педагогів професійного навчання.
Urgency of the research. In higher
education institutions, the problem of
providing interdisciplinary links has
been the subject of research by many
scientists, but to this day has not lost its
relevance in modern pedagogical science.
Changes are taking place at all levels of
education, in particular, the process of
updating and approving the standards of
teacher education on the basis of a
competence approach is underway,
licensing conditions for the
implementation of educational activities
were approved(by the regulation of the
Cabinet of Ministers of Ukraine dated
December 30, 2015, No. 1187 (in the
wording of the regulation of the Cabinet
of Ministers of Ukraine dated May 10,
2018, No. 347)), which are developed in
accordance with the Laws of Ukraine "On
Education", "On Higher Education", "On
Vocational Education", "On General
Secondary Education", "On Pre-School
Education" and "On Licensing of Types of
Economic Activities". The main definition
in all these strategic documents is the
quality of personal preparation, in the
higher education sphere, that is the
quality of preparation of the future
specialist. The unification of the system of
psycho-pedagogical preparation of
teachers of vocational training with the
aim of improving its quality, provides
inter-scientific integration through
interdisciplinary links.
Target setting. The provision of interdisciplinary links is realized in the
educational process of training
specialists of the educational degree
"Bachelor" in the field of knowledge 01
Education / Pedagogics specialty 015
"Vocational education (in specialties)" at
the National Pedagogical Dragomanov
University. Within the framework of the
governmental budgetary theme "Theory
and Technology of Education in the
Vocational Education System" (state
registration number 0115U000552), the
creative team summarized and
systematized the achievements of the
theory and practice of vocational
education. In particular as a result of this
study, educational and professional
complexes in the field of knowledge 01
Education / Pedagogy specialty 015
Vocational education (in the field of
specialization) have been published,
according to the competency approach
and the requirements for the specialist,
which are underpinned of the Bologna
process and the international project of
the European Commission (Tuning
Educational Structures in Europe,
TUNING).
Actual scientific researches and
issues analysis. The problems of the
implementation of cross-subject and
interdisciplinary links in vocational
education are thoroughly represented in
the studies of such well-known scientists
as R. Hurevych, M. Korets, N. Nychkalo,
V. Sydorenko, V. Steshenko,
S. Tkhorzhevskyi, D. Tkachuk, O.
Shcherbak and many others. The analysis
of the latest publications shows that in
the conditions of higher professional
education modernization, the process of
implementing interdisciplinary links
requires more detailed didactic
processing, especially for the disciplines
of the psychological and pedagogical
cycle. The research objective is to
substantiate the interdependence of
interdisciplinary connections between the
disciplines of the psychological and
pedagogical cycle and the preparation
quality of future teachers of vocational
training in universities.
The statement of basic materials.
From 2012 to the present, active work is
being carried out to introduce
educational activities in the sphere of
higher professional education at the
Faculty of Engineering Education of the
National Pedagogical Dragomanov
University. During 6 years for the
educational degree "Bachelor" in the field
of knowledge 01 Education / Pedagogy
specialty 015 "Vocational Education" 9
specializations were opened, namely: the
food technology, the technology of light
industry products, the design, the wood
processing, the hospitality training, the
computer technologies, the economics,
the document management, the labor
protection. The specialty 015 "Vocational
education (in specialties)" is binary
(double). The qualification "3340 Teacher
of vocational training", which is
conditioned by the successful
psychological and pedagogical
preparation of students, is common for
all specializations. The importance of
interdisciplinary links in the training of
vocational education teachers is
extremely important. Because, their
successful implementation allows us to
comprehend in the future
polydisciplinarity and
transdisciplinarity, as a strategies for the
long and productive development of
scientific knowledge.
Conclusions. Updating the content of
the training of a teacher of vocational
training should begin with a rethinking
of the methodology for the formation of a
modern specialist, diversification of
theoretical and practical training of the
student, instantaneous reflection on the changes taking place on the labor
market, professional mobility, etc. Thus,
the implementation of interdisciplinary
links in conditions of pedagogical
integration will have positively affect on
the quality of psychological and
pedagogical training of teachers of
vocational training.