У статті обґрунтовано шляхи та визначено методичні орієнтири формування
граматичної компетентності майбутніх учителів української мови в процесі вивчення
дериватології на синтаксичній основі. З огляду на те, що новим етапом у розвитку сучасної української дериватології став синтаксичний підхід до аналізу похідних одиниць, який
уможливив виокремлення з позиції категорійності трьох граматичних підсистем:
категорійного синтаксису, категорійної морфології та категорійного словотвору, а відтак і
змін у підходах до навчання сучасної української дериватології, що й зумовило виокремлення
ефективних методів і прийомів навчання дериватології в умовах вищого навчального закладу
та розроблення системи вправ за основними трьома типами категорійного словотвору –
словотвірними категоріями непредикативного характеру; словотвірними категоріями
супровідно-предикативного характеру; словотвірними категоріями опредметнених значень
дієслівних предикатів та опредметненого якісного стану.
В статье обоснованы пути и определены методические ориентиры формирования
грамматической компетентности будущих учителей украинского языка в процессе изучения
дериватологии на синтаксической основе. Учитывая то, что новым этапом в развитии
современной украинской дериватологии стал синтаксический подход к анализу производных
единиц, который способствовал выделению с позиции категорийности трех грамматических
подсистем: категорийного синтаксиса, категорийной морфологии и категорийного
словообразования, а затем и изменений в подходах к обучению современной украинской
дериватологии, что и обусловило выделение эффективных методов и приемов обучения
дериватологии в условиях высшего учебного заведения и разработки системы упражнений по
основным трем типам категорийного словообразования – словообразовательным категориям непредикативного характера; словообразовательным категориям сопроводительных-
предикативного характера; словообразовательным категориям опредметченных значений
глагольных предикатов и опредмеченного качественного состояния.
In the article the ways for forming grammatical competence of future teachers of the Ukrainian
language while acquiring derivatology on the syntactic basis are substantiated and methodical guide
lines there of are specified. It should best ressed, that the new stage in the the development of modern
Ukrainian derivatology is deemed to be the syntactic alapproach, which enabled singling out three
grammatical systems on the basis of categorization, namely, categorial syntax, categorial morphology
and categorical word-forming, and there after changes in approaches to teaching modern Ukrainian
derivatology, thus predetermining distinguishing efficient methods and techniques of teaching
derivatology in higher educational establishments as well as developing a system of exercises
according to the three basic types of categorical word formation, not ably word-forming categories of
nonpredicative character; word-forming categories of comitative-and-predicative character; wordforming
categories of substantiated meanings of verbal predicates and substantiated qualitative state.