У статті розглянуто питання фізичного розвитку дітей та взаємозвʼязок з показниками стану здоровʼя. За даними
літератури, визначено: відмінності морфофункціональних показників у школярів сільської та міської місцевості, особливості
фізичного розвитку при дисплазії сполучної тканини.
Метою дослідження була оцінка фізичного розвитку учнів спеціальних медичних груп 5 – 9 класів сільських шкіл з
суглобовими проявами дисплазії сполучної тканини. В результаті проведеного дослідження виявлено нижчі від нормативних
показники росту, маси тіла і, відповідно, індексу маси тіла у близько третини обстежуваних дітей. Відставання за показниками
обводу грудної клітки визначено у близько 70% досліджуваних. Так, у майже 90% учнів спеціальних медичних груп 5 – 9 класів
сільських шкіл з суглобовими проявами дисплазії сполучної тканини за значенням індексу Піньє, тип конституції
охарактеризований як астенічний.
При оцінці гармонійності фізичного розвитку встановлено, що переважна більшість учнів спеціальних медичних груп 5 – 9
класів сільських шкіл з суглобовими проявами дисплазії сполучної тканини має дисгармонійний та різко дисгармонійний
фізичний розвиток. Отримані результати дослідження підтверджують необхідність розробки комплексу заходів, що дозволять
поліпшити функціональний стан даної категорії дітей, оптимізувати процес їх фізичного виховання та рівень рухової активності.
В статье рассмотрены вопросы физического развития детей и взаимосвязь с показателями
состояния здоровья. По данным литературы, определены различия морфофункциональных показателей у школьников
сельской и городской местности, особенности физического развития при дисплазии соединительной ткани.
Целью исследования была оценка физического развития учеников специальных медицинских групп 5 – 9 классов
сельских школ с суставными проявлениями дисплазии соединительной ткани. В результате проведенного исследования
выявлено ниже нормативных показатели роста, массы тела и, соответственно, индекса массы тела в около трети
обследуемых детей. Отставание по показателям окружности грудной клетки определены в около 70% обследуемых
школьников. Так, почти 90% учеников специальных медицинских групп 5 – 9 классов сельских школ с суставными
проявлениями дисплазии соединительной ткани по значению индекса Пинье, тип конституции охарактеризован как
астенический.
При оценке гармоничности физического развития установлено, что подавляющее большинство учеников
специальных медицинских групп 5 – 9 классов сельских школ с суставными проявлениями дисплазии соединительной ткани
имеет дисгармоничное и резко дисгармоничное физическое развитие. Полученные результаты исследования
подтверждают необходимость разработки комплекса мер, которые позволят улучшить функциональное состояние
данной категории детей, оптимизировать процесс их физического воспитания и уровень двигательной активности.
The article deals
with the issues of physical development of children and the relation with the indicators of health. According to the literature, it is
determined: the differences morphofunctional indicators among schoolchildren of rural and urban areas, peculiarities of the physical
development in the presence of dysplasia of connective tissue.
The purpose of the study was to assess the physical development of students of special medical groups of 5 – 9 classes of
rural schools with articular manifestations of connective tissue dysplasia. As a result of the study, it was deteceed less than the standard
growth rates, body mass, and, respectively, body mass index in about one third of the children under examination. The lag behind the
indicators of the chest circumference is determined in about 70% of the examined children. Thus, in almost 90% of pupils of special
medical groups of 5 – 9 classes of rural schools with articular manifestations of dysplasia of connective tissue by the value of the Pinyu
index, the type of constitution is described as asthenic.