У даній статті розглядаються основні концептуальні підходи: компетентнісний, гуманістичний, аксіологічний, системний, синергетичний, особистісно-діяльнісний, деонтологічний, акмеологічний. Аналізується зміст підходів, даються їх характеристики та формулюються завдання, які вирішуються кожним з них. Підкреслюється важливість комплексного використання методологічних підходів до формування етичної компетентності при підготовці майбутнього вчителя для оптимізації зазначеного процесу
В данной статье рассматриваются основные концептуальные подходы: компетентностный, гуманистический, аксиологический, системный, синергетический, личностно-деятельностный, деонтологический, акмеологический. Анализируется содержание подходов, даются их характеристики и формулируются задачи, которые решаются каждым из них. Подчеркивается важность комплексного использования методологических подходов к формированию этической компетентности при подготовке будущего учителя для оптимизации указанного процесса
In this article, the authors consider the existing conceptual approaches to solving this problem. Analysis of pedagogical and sociological literature has allowed to allocate competence, humanistic, axiological, systemic, synergistic, student-activity, deontological and akmeological approaches. The authors note that these approaches are making a unique contribution to the training of future teachers in general. Particular attention is paid to detail characteristic of methodological approaches and the formulation of problems to be solved by each of them. The authors conclude that in order to optimize the process of formation of ethical competence of future teachers of physical training must be comprehensive utilization of all these approaches. Only under this condition may meet the ever increasing requirements that apply to the modern professional. The ethical dimension of teacher activity is one of the decisive factors that influence the process of pedagogical communication and determines its outcome. Ethical competence of the teacher of physical culture as a set of ethical and professional and ethical knowledge, skills and abilities not only allows students to develop physically, but also to carry out educational tasks, to form students' human values and moral qualities. From this perspective, ethical competence should be regarded as the most important component of professional competence of future teachers of physical culture.