Мета дослідження – за результатами узагальнення огляду літератури про сучасні інформаційні технології (ІТ) виділити основні напрями використання ІТ у сфері фізичної культури і спорту. Проаналізовано біля 200 літературних джерел. За отриманими результатами виділені та охарактеризовані наступні напрями використання сучасних ІТ: у спорті, підготовці спеціалістів сфери "Фізична культура і спорт", фізичному вихованні, фізичній реабілітації. Систематизовані дані про використання ІТ в процесі забезпечення спортивних змагань, сучасні системи, що дозволяють здійснювати реєстрацію, обробку, зберігання, передачу й надання інформації дослідникам у фізичній реабілітації. Узагальнені дані про інформаційні та комунікаційні технології в системі підготовки спеціалістів сфери фізичної культури і спорту, ІТ, які використовуються у фізичному вихованні різних груп населення, а також комп’ютерні технології рекреаційної та оздоровчої спрямованості.
Цель исследования – по результатам обобщения обзора литературы о современных информационных технологиях (ИТ) выделить основные направления использования ИТ в сфере физической культуры и спорта. Проанализированы около 200 литературных источников. По полученным результатам выделены и охарактеризованы следующие направления использования современных ИТ: в спорте, подготовке специалистов отрасли "Физическая культура и спорт", физическом воспитании, физической реабилитации. Систематизированы данные об использовании ИТ в процессе обеспечения спортивных соревнований, современных системах, позволяющих осуществлять регистрацию, обработку, хранение, передачу и предоставление информации исследователям в физической реабилитации. Обобщены данные об информационных и коммуникационных технологиях в системе подготовки специалистов сферы физической культуры и спорта, ИТ, используемых в физическом воспитании разных групп населения, а также компьютерные технологии рекреационной и оздоровительной направленности.
The strategy of information technology (IT) using in the professional training of future teachers in physical culture is one of the key features of strategic planning of knowledge branch "Physical education and sport." In order to develop and to use IT in various spheres of society, it is needed their previous classification. Classification of IT depends on the classification criterion. IT can be classified from different perspectives, such as by structure of computer networks, the type of processed information, the type of user interface etc. However, IT should be primarily classified by the scope of using. Leading experts in the sphere of physical culture and sports grounded theoretical and methodological aspects of education informatization of higher educational institutions of physical culture, didactic basics of teaching computer programs design and methods of their use for the student preparedness in university of physical education. However, the classification of IT in physical culture and sport remains unresolved currently. The purpose of the research is to identify the main directions of IT using in the sphere of physical culture and sports by the summarizing the results of a literature review about modern IT. We analyzed about 200 references. According to the results, the following areas of modern IT using have been identified and characterized: in sports, in the tuition of specialists in "Physical culture and sport", physical education, physical rehabilitation. Data on the IT using in the process of sports competitions, modern systems that make the recording, processing, storage, transmission, and provision of information to researchers in physical rehabilitation have been systematized. The data on information and communication technologies in the tuition of specialists in the sphere of physical culture and sports, IT in the physical education of different population groups, as well as computer technology of recreational and health-improving orientation have been generalized.