Стаття присвячена дослідженню науково-методичних особливостей організації та проведення практичних занять з фізичного виховання серед студентів спеціальних медичних груп у напрямку розвитку фізичних якостей та покращення рівня їх фізичної підготовленості. Окремо розглянуто питання розвитку витривалості студентів спеціальних медичних груп та систематизовано практичні рекомендації з урахуванням й акцентуванням специфіки наявності можливих патологічних уражень і дисфункції органів та систем організму.
Статья посвящена исследованию научно-методических особенностей организации и проведения практических занятий по физическому воспитанию среди студентов специальных медицинских групп в направлении развития физических качеств и улучшения уровня их физической подготовленности. Отдельно рассмотрены вопросы развития выносливости студентов специальных медицинских групп и систематизированы практические рекомендации с учетом и акцентированием специфики наличия возможных патологических поражений и дисфункций органов и систем организма.
Article is devoted the research of scientific and methodical features for organization and practical lessons at the physical education among students of special medical groups in the direction of physical qualities development and improving their physical preparedness level. Application of physical culture for therapeutic and prophylactic measure is widely used at lessons of physical education the students of special medical groups. Proper use of exercise accelerates convalescence, the recovery of lost functions, improving efficiency impaired Research objectives: to conduct analysis of scientific and methodical literature to identify features of the physical qualities the students of special medical groups; to consider the scientific and methodological substantiation methods of endurance the students of special medical groups. Methods of research: analysis and compilation of special scientific and methodical literature, monitoring of information Internet resources, content analysis of theoretical and methodological publications (monographs, textbooks, and methodical materials), and a systematic approach.
Separately considered the endurance development the students of special medical groups and systematized practical recommendations and emphasis on the specifics of the possible presence with pathological lesions and dysfunction of organs and body systems.