Стаття присвячена дослідженню морфофункціонального стану дітей з вадами слуху з урахуванням віку, статі і ступеня порушення слуху. Виявлені у ході дослідження дані були порівняні з встановленими нормами Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВОЗ). Отримані результати засвідчили відмінність показників функції серцево-судинної системи і системи дихання, а також рівня прояву кистьової динамометрії, і вказали на відставання фізичного розвитку дітей з вадами слуху. Вивчення показників морфофункціонального стану дітей з вадами слуху обґрунтувало необхідність здійснення подальшого аналізу даних для обчислення індексних показників фізичного розвитку школярів з вадами слуху і визначення рівня їх соматичного здоров’я.
Статья посвящена исследованию морфофункционального состояния детей с нарушениями слуха с учетом возраста, пола и степени повреждения слуховой функции. Выявленные в ходе исследования данные были сравнены с установленными нормами Всемирной организации здравоохранения. Полученные результаты показали отличие в показателях функции сердечно-сосудистой системы и дыхательной системы, а также уровне проявления кистевой динамометрии, и указали на отставание физического развития детей с нарушениями слуха. Изучение показателей морфофункционального состояния детей с нарушениями слуха обосновало необходимость осуществления дальнейшего анализа данных для вычисления индексных показателей физического развития школьников с нарушениями слуха и определения уровня их соматического здоровья.
Article deals with investigation of morphofunctional state of children from hearing impaired according to age, sex and degree of hearing loss. Identified during the research details were compared with the established norms of the World Health Organization. The results showed the difference between indicators of function the cardiovascular system and respiratory system, as well as manifestations of the wrist dynamometry, and pointed to the backlog of physical development of children from hearing impairments. Based on the fundamentals of the physical education theory and methodology a priority of our research was to determine morphofunctional indicators of pupils from impaired hearing and its comparison with established standards of World Health Organization. Research methods: analysis and synthesis of specific scientific and methodological literature data; monitoring of information resources on the Internet; the copy method, with the prior consent of the parents, personal data from children medical cards; systematic approach; methods of mathematical statistics.
Research conducted at the National University of Physical Education and Sport of Ukraine. In the study involved 236 pupils aged 13 to 19 years with different congenital or acquired hearing impaired. Studying of morphofunctional state indicators of children from impaired hearing to substantiate the need for further analysis of the data to calculate the physical development index indicators of pupils with impaired hearing and determined of their somatic health.