У статті розглядається вплив різноманітних координаційних здібностей акробатів на успішність навчання акробатичним вправам, що є базовими на етапі попередньої базової підготовки. За результатами проведеного кореляційного аналізу виявлені координаційні здібності, що визначають рівень перспективності акробатів на даному етапі. Визначено, що рівень навчання складним за координацією акробатичним вправам головним чином залежить від просторової, силової, часової та ідеомоторної диференціації, а також здатності до тривалого утримання статичної рівноваги і стійкості до вестибулярних подразнень. У старшій віковій групі яка складається, головним чином, з нижніх партнерів, простежується виразна тенденція до збільшеної кількості значущих показників. Показано, що у групі акробатів 14-15 років на рівень навчання також впливає мінімальний час експозиції та динамічність нервових процесів.
В статье рассматривается влияние координационных способностей акробатов на успешность обучения базовым упражнениям спортивной акробатики на этапе специализированной базовой подготовки. По результатам проведенного корреляционного анализа выявлены координационные способности, определяющие уровень перспективности акробатов на данном этапе. Выявлено, что успешность обучения сложнокоординационным акробатическим упражнениям, в основном зависит от пространственной, силовой, временной и идеомоторной дифференциации, а также от способности к поддержанию статического и динамического равновесия. В старшей возрастной группе, состоящей из нижних партнеров, наблюдается тенденция к увеличению количества значимых показателей. Показано, что в группе акробатов 14-15 лет на успешность обучения также влияет минимальное время экспозиции и динамичность нервных процессов. Это можно объяснить тем, что на протяжении тренировочного процесса в некоторой степени нивелируется разница в физических качествах акробатов. А также при освоении спортсменами более сложных акробатических упражнений, предъявляющих к психомоторике акробатов повышенные требования, происходит раскрытие нейрофизиологического потенциала. А в случае его недостаточности возникает отставание в сложности программы.
The article discusses the effect of the coordination abilities of the acrobats on the success of learning the basic exercises of acrobatic gymnastics at the stage of specialized basic training. By results of the conducted correlation analysis revealed the coordination abilities that determine the level of prospects acrobats at this stage. It was revealed that the success of learning closecoordination acrobatic exercises, mostly depend on the spatial, power, time and ideomotor differentiation, and the ability to maintain static and dynamic balance. In the older age group, consisting of the bottom partner, the tendency is to increase the number of significant figures. It is shown that the group of acrobats at the age of 14-15 to the success of learning is also affected by the minimum exposure time and the dynamism of nervous processes. This can be explained by the fact that during the training process to some extent offset by the difference in the physical qualities of the acrobats. As well as in the development of athletes more complex acrobatic exercises to define the psychometrika of acrobats increased requirements, the unraveling of neurophysiological capacity. And in case of failure there is a gap in the complexity of the program. Regression analysis showed that the increase in the number of items of high complexity, are performed as an acrobat in various relationships depends on the following factors: reducing the difference between the actual angle of the shoulder joint and a specified benchmark, i.e., increase the sensitivity of the articular proprioceptors; reducing the difference between the actual force and the desired standard, that is, increased sensitivity proprioreceptors; reducing the difference between the actual time interval and its subjective perception, that is, the increasing ability to accurately estimate time intervals; reducing the difference between actual and demodernism performing acrobatic exercises, that is, to improve the ability to feel the tempo of the movement; increase the ability long time to hold a static balance; a decrease in the time required for the passage of the inverted gymnastic bench, i.e. the increase of resistance to vestibular irritation.