При складанні індивідуальної програми з фізичної реабілітації для дітей з бронхо-легеневими захворюваннями потрібно враховувати усі форми занять: ранкову гігієнічну гімнастику, заняття з фізичним реабілітологом, індивідуальні заняття, масаж, а також інші методи реабілітації, розподілені по часу, з урахуванням емоційної сфери дитини, як одне ціле. Відповідно до цього необхідно визначати пріоритети щодо засобів та методики їх виконання на кожну форму заняття таким чином, щоб досягнути максимального позитивного ефекту на кожному занятті. При складанні індивідуальної програми з фізичної реабілітації дітей з бронхо-легеневими захворюваннями підбір засобів та методика їх виконання здійснюються не лише від поставленої мети, яка визначається за даними обстеження, але і від їх механізмів впливу на симптоми основного та, за наявності, супутнього захворювань, наявних ресурсів, протипоказів та застережень.
При составлении индивидуальной программы по физической реабилитации для детей с бронхо-легочными заболеваниями нужно учитывать все формы занятий: утреннюю гигиеническую гимнастику, занятия по физической реабилитации, индивидуальные занятия, массаж, а также другие методы реабилитации, распределенные по времени, с учетом эмоциональной сферы ребенка, как одно целое. В соответствии с этим определять приоритеты в отношении средств и методики их выполнения на каждую форму занятия таким образом, чтобы достичь максимального положительного эффекта на каждом занятии. При составлении индивидуальной программы по физической реабилитации детей с бронхо-легочными заболеваниями подбор средств и методика их выполнения осуществляются не только от поставленной цели, определяется по данным обследования, но и от их механизмов влияния на симптомы основного и, при наличии, сопутствующего заболеваний, имеющихся ресурсов, противопоказаний и предостережений.
The purpose of the work. Determine the peculiarities of the individual program of physical rehabilitation for children with bronchopulmonary diseases. The components of physical rehabilitation program is the survey and its analysis of the definition of the problems of the patient, setting goals, goals of rehabilitation, selection means determine the intensity, duration and number of sessions, direct intervention and control. In drawing up the individual program of physical rehabilitation for children with bronchopulmonary diseases should take into account all forms of employment: morning hygienic gymnastics, classes with physical therapist, individual classes, massage and other methods of rehabilitation, distributed over time, given the emotional sphere of the child as one whole. And in accordance with the priorities to means and methods of implementation for each form class so as to achieve maximum positive effect on each lesson. Also remember that proper patient education and exercise self-control in the class with him is part of an individual program that provides effective results. Conclusion. In the scientific and methodological literature often equate the term "technology" and "program" of physical rehabilitation. In drawing up the individual program of physical rehabilitation of children with bronchopulmonary diseases selection means and methods of their implementation are carried out not only on the goal, which is determined according to a survey, but their mechanisms of influence on the symptoms of the primary and, if available, comorbidities available resources, contraindications and warnings.