Стаття присвячена проблемі освітньої підготовки фахівців зі спеціальності «Соціальна педагогіка» у контексті сьогодення. Вказується на відсутність системної моделі підготовки у вітчизняному освітньому просторі вищої школи, обґрунтовується ідея розвитку і формування особистісної зрілості як головного новоутворення особистості професіонала. Визначено сутність
професійно-орієнтованих практик як важливого засобу освітньої соціалізації студентів. Викладається основний зміст, принципи і способи упровадження
професійно-орієнтованих практик: волонтерської, дослідницької, проектної і
організаційно-управлінської. Наводиться приклад упровадження проектної
практики на третьому курсі.
Professional-oriented practices in the training of social pedagogies s at the university. The article is devoted to the problem of educational training of specialists in the specialty "social pedagogy" in the context of modernity. The absence of a system model for the preparation of higher education in the domestic educational space is pointed out, the idea of the development and formation of personal maturity as the main new formation of a professional person is grounded. The essence of professionally-oriented practices is defined as an important means of educational socialization of students. The main content, principles and ways of implementing professionally oriented practices are described: volunteer, research, project and managerial. An example of the introduction of project practice in the third year is given.