У статті проаналізовано зародження соціального виховання як складової
соціально-педагогічної науки. На основі аналізу наукових праць зроблено висновки про те, що різноаспектні підходи д появи і розвитку соціального виховання як процесу і як результату на зламі століть досить переконливо висвітлюють необхідність розгортання даного процесу в історичному аспекті. З цих позицій розглянуто взаємозв’язок соціального і педагогічного та доцільність реалізації соціально-педагогічних основ у виховному процесі.
Theory of development of social education. In the article the origin of social education is analysed as component socialpedagogical science. On the basis of analysis of scientific works drawn conclusion that multifaceted approaches of д appearance and development of social education as to the process and as to the result on the fracture of centuries convincingly enough light up the necessity of development of this process historical aspect. From these positions intercommunication is considered social and pedagogical and expediency of realization of socialpedagogical bases in an educator process.