Розглянуто питання використання занять плаванням як засобу фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп, хворих на сколіоз. Завдання роботи – емпіричним дослідженням установити ефективність занять плаванням студентів, хворих на сколіоз першого ступеня, у курсі фізичного виховання ВНЗ. Представлено наукові результати проведеного педагогічного експерименту з їхнім науковим обґрунтуванням. Засвідчено ефективність практичного упровадження запропонованих методів фізичного виховання для покращання психофізичного стану студентів, хворих на сколіоз.
Рассмотрен вопрос использования занятий плаванием как средства физического воспитания студентов специальных медицинских групп, больных сколиозом. Задача работы – путем эмпирического исследования установить эффективность занятий плаванием в курсе физического воспитания вуза студентов, больных сколиозом первой степени. Представлены научные результаты проведенного педагогического опыта с их научным обоснованием. Засвидетельствовано эффективность практического внедрения предложенных методов физического воспитания для улучшения психофизического состояния студентов, больных сколиозом.
The question of the use of swimming as a means students’ physical education in special medical groups, patients with scoliosis, is considered. Swimming lessons have the most promising, affordable and efficient way to achieve the most positive results in improving the health status of the students with scoliosis, and the largest medical-preventive effect in disease scoliosis. Оf posture passes effectively іf swimming lessons evidence-based and truly organized correction. The task of the work – empirical experimental studies of the effectiveness of the program author's swimming lessons of the students’, patients with scoliosis, in the academic classes form of university. The results of experimental studies with their scientific reasoning are also presented. It witnessed the effectiveness of the practical implementation of the proposed methods of physical education to improve mental and physical condition of students , patients with scoliosis. The result of the practical use of swimming was the positive dynamics of parameters mental state students experimental groups, which showed the results of testing. An objective analysis of changes in the parameters of shifts during scoliosis and improving function demonstrates the implementation of practical training in swimming, which is a determining factor in assessing the effectiveness of physical education in the a special medical group. The positive dynamics in getting rid of existing disturbances in the body, that is achieved by the special effect studies – improving the functional state of diseased system, аll the obtained results of the study indicate. This testifies to the correctness of the chosen strategy of working with students patients with scoliosis, targeted for sustainable and effective health promotion process.