У даній роботі зроблено спробу дослідити місце хореографії в структурі змагальної діяльності у видах спорту з високими вимогами до хореографічної підготовки. Проаналізовано складність змагальних програм найсильніших спортсменів світу; визначено, що змагальні програми відрізняються не тільки бездоганним виконанням, а й складені з урахуванням законів хореографічного мистецтва; встановлено, що хореографічна підготовленість набуває особливої значущості і повинна враховуватися в процесі систематичного відточування спортивної майстерності.
В настоящей работе предпринята попытка определить место хореографии в структуре соревновательной деятельности в видах спорта с высокими требованиями к хореографической подготовке. Проанализирована сложность соревновательных программ сильнейших спортсменов мира; определено, что соревновательные программы отличаются не только безупречным исполнением, но и составлены с учетом законов хореографического искусства; установлено, что хореографическая подготовленность приобретает особую значимость и должна учитываться в процессе систематического оттачивания спортивного мастерства.
In this work one undertook attempt to allocate the place of choreography in the emulative activity’s structure for the sports with high requirements to choreographic training. The complexity of emulative programs of the most famous sportsmen of the world was analysed and it was determined that emulative programs are distinguished by perfect performance but also that they are drawn up as per principals of the choreographic art; it was defined that choreographic proficiency has specific importance and therefore it should be considered in the course of the systematic perfection of the sport skills. One can consider competitive activity as mental and physical activity managed by consciousness, and aimed by means of emulative actions for achievement of the victory over the rival in the conditions of specific confrontation and as per certain rules of competitions. The content of emulative activity compose of specific competitive actions appropriate to the rules of each particular sport. Each competitive action consists of movements consolidated into integral motor action. Mastering of emulative actions by sportsman and capability to use them efficiently during competitions form behavioral structure of emulative activity. Thus, competitive activity becomes composite part of the system of sport training and appears in one or another form during yearly cycle and in long-standing aspect as well. The aim of emulative training is to teach sportsmen to realize during the main competitions at most what they got in the course of earlier training.