Проблема детского церебрального паралича (ДЦП) обусловлено не только тяжелым характером этого
заболевания, которое приводит к инвалидности больных, но и значительной его распространенностью. За последнее
десятилетие выявленные многочисленные исследования, как отечественных, так и зарубежных авторов, которые
предлагают проводить коррекционные мероприятия среди детей с ДЦП основываясь на использовании подвижных и
спортивных игр, с применением тренажерных устройств, а также с использованием физических упражнений. Принимая
во внимание неуклонный рост рождаемости детей с ДЦП возникает необходимость в разработки коррекционной
работы среди детей со спастическими формами ДЦП. Разработанная коррекционно-оздоровительная программа
состоит из 3 этапов: подготовительный, коррекционный, поддерживающий. В основу коррекционной программы вошли
физические упражнения разработанные с учетом моторного развития и формой ДЦП каждого ребенка.
Проблема дитячого церебрального паралічу (ДЦП) обумовлено не
лише важкою вдачею цього захворювання, яке приводить до інвалідністю хворих, але і значною його поширеністю. За
останнє десятиліття виявлені багаточисельні дослідження, як вітчизняних, так і зарубіжних авторів, які пропонують
проводити коректувальні заходи серед дітей з ДЦП грунтуючись на використанні рухливих і спортивних ігор, із
застосуванням тренажерних пристроїв, а також з використанням фізичних вправ. Зважаючи на неухильне зростання
народжуваності дітей з ДЦП виникає необхідність в розробці коректувально-оздорочої програми серед дітей із
спастичними формами ДЦП. Розроблена коректувально-оздоровча програма складається з трех етапів: підготовчий,
коректувальний, підтримуючий. До основи коректувально-оздоровчої програми увійшли фізичні вправи розроблені з
врахуванням моторного розвитку і формою ДЦП кожної дитини.
The article discusses new approaches that focus on the correction of motor disorders in children with spastic forms of cerebral palsy. Numerous studies have noted that the period of younger school age is the most favorable for the development of physical qualities and development of the physical health of the child. Over the past decade revealed numerous studies, both domestic and foreign authors who offer to carry out remedial activities for children with cerebral palsy based on the use of mobile and sporting games, with the use of fitness devices and also with the use of physical exercises for development of balance. Taking into account the steady increase in the birth rate of children with cerebral palsy there is a need in the development of correctional work among children with spastic forms of cerebral palsy taking into account the individual characteristics of motor skills. As a result of the ascertaining experiment which included: analysis of medical records, testing to determine the physical fitness of children, as well as with the application of the classification CMFCS were able to determine the form of the disease, physical preparedness of children and the level of development of gross motor functions.
On the basis of the results compiled by the correctional health program for children with spastic forms of cerebral palsy
given the level of development of gross motor functions. The base of the developed program means of physical training lay:
hygienic factors, natural improving factors and physical exercises. The use of the abbreviated test GMFM ITEM SET 1,2,3,4 before
and after the implementation of the developed corrective-Wellness programs showed an increase of physical qualities and abilities
in children with spastic forms of cerebral palsy.