Мета: визначити ефективність використання розробленої програми фізичної активності дітей дошкільного віку в превенції їх неадекватної адаптації до навчальної діяльності у початковій школі. Матеріал: у експериментальних
групах було 81 дівчинка та 94 хлопчика, у контрольних –– відповідно 87 і 73, яким із початком дослідження виповнилося п’ять років та які відзначалися різними варіантами мануальної рухової асиметрії. Результати: через один календарний
рік після використання експериментальної програми виявили досягнуті раніше значення показників фізичного стану, зокрема соматичного здоров’я і фізичної працездатності. Водночас суттєвим позитивом відзначалася зміна у
компонентах розумової працездатності –– важливого показника адаптації 6-річної дитини до навчання у початковій школі після завершення дошкільного навчального закладу. Висновки: використання запропонованої розробки протягом
останнього року навчання дітей в дошкільному начальному закладі забезпечує позитивний відтермінований ефект у стані їхнього соматичного здоров’я, фізичної працездатності та поліпшенні розумової працездатності. Такий результат є свідченням сприяння експериментальної розробки превенції наявних на сучасному етапі негативної тенденції в адаптації шестирічних дошкільників до початку навчання у школі.
Objective: To determine the efficiency of our program of physical activity of preschool children in the prevention of inadequate adaptation to training activities in elementary school. Material. Using existing methods defined orientation manual motor
asymmetrythe experimental groups were 81 girl and 94 boy in control – respectively 87 and 73, which with the beginning of the study was five years old and that there were various options of manual motor asymmetry. The resulting data are considered the
following positions: retired effect of the use of the experimental program of physical activity in the last year of training in pre-school, which takes into consideration the organizational and methodical positions formation and implementation of the content of this activity for kids with different orientation manual motor asymmetry; the efficiency of solving the problem of prevention of inadequate adaptation to new kids living conditions associated with the beginning of their schooling. Results after one calendar year after using the pilot program revealed previously achieved values of the physical condition, including physical health and physical performance. At the same time marked a significant positive change in the components of mental capacity – an important indicator of adaptation 6-year-old child to primary school after kindergarten. Conclusions: The use of the proposed development in the last year teaching children in preschool education institutions provides a delayed positive effect in the state of their physical health, physical performance and improve mental performance. This result is a testament to facilitate experimental design prevention available at present negative trends in the adaptation before the six-year preschool education at school.
Цель: определить эффективность использования программы физической активности, разработанной для детей дошкольного возраста, в превенции их неадекватной адаптации к учебной деятельности в начальной школе. Материал: в экспериментальных группах было 81 девочка и 94 мальчика, в контрольных –– соответственно 87 и 73, которым с началом исследования исполнилось пять лет и которые отмечались различными вариантами мануальной двигательной асимметрии. Результаты: через один календарный год после использования экспериментальной программы выявили достигнутые ранее значения показателей физического состояния, в частности, соматического здоровья и физической работоспособности. В то же время, существенным позитивом отмечалось изменение в компонентах умственной работоспособности –– важного показателя адаптации 6-летнего ребенка к обучению в начальной школе после завершения дошкольного учебного заведения. Выводы: использование предложенной
разработки в течение последнего года обучения детей в дошкольном учебном заведении обеспечивает положительный отставленный эффект в состоянии их соматического здоровья, физической работоспособности и улучшении умственной работоспособности. Такой результат свидетельствует о содействии экспериментальной разработки превенции имеющей место на современной этапе негативной тенденции в адаптации шестилетних дошкольников к началу обучения в школе.