На теоретичному рівні дослідження вивчали питання щодо використання нетрадиційних видів рухової активності у фізичному вихованні дітей з обмеженими можливостями. Встановлено, що такі види рухової активності посідають одне з провідних місць в адаптивній фізичній культурі цієї категорії учнів та забезпечують суттєвий позитивний ефект на їхній організм. Разом з тим, їх недостатньо систематизовано, відсутніми є порівняльні дані їхньої ефективності, не розроблено шляхів втілення у практику фізичного виховання середніх спеціальних навчальних
закладів, що зумовлює необхідність подальших досліджень в означеному напрямі. Один зі шляхів –– на основі попередніх експериментальних досліджень розробити технологію реалізації запропонованої концепції неперервної реабілітаційно-адаптивної рухової активності дітей з церебральним паралічем у спеціальних загально- і професійно-освітніх навчальних закладах. Під час її розроблення та перевірки враховувалися принципи проектування педагогічних технологій, а також визначалися методичні умови їх реалізації та педагогічні умови ефективної реалізації змісту технології в практичній діяльності. Використовували комплекс адекватних методів дослідження.
At a theoretical level of research the question of use of non- conventional kinds of motor activity in physical education of pupils with the limited psychophysical opportunities was studied. It is established, that such kinds of motor activity take a significant place in adaptive physical culture of this category of pupils and render significant positive effect on their organism. At the same time, they are insufficiently systematized, there are no comparative data of their efficiency and ways of their introduction to practice of physical training of average special educational schools that causes necessity of the further researches for the specified direction are not developed.
One from this ways –– in the basis of previous experimental researches developed technology of realization of the offered conception of continuous rehabilitation-adaptive motive activity of children with a cerebral palsy in the special secondary and
professionally-educational establishments. During its development took into account principles of planning of pedagogical technologies, the methodical terms of their realization and pedagogical terms of the most effective realization of maintenance of
technology defined in practical activity. The methods used are analysis, synthesis, testing, tonometry, pulsometry, dynamometry, spirometry, psychodiagnostic
methods,pedagogical experiment, K Semenova's classification of the forms of cerebral palsy, mathematical and statistical methods. The influence of the technology developed on readings of their motor skills, joint mobility, functional characteristics, intellectual skills in educational processes at specialized comprehensive schools.A high effectiveness of the technology developed has been found when tested in a three-yearformational experiment on the same contingent of children with cerebral paralysis
(forms VlIthrough X) as compared to the current methods of using physical exercise in the daily routine ofthe schools.
На теоретическом уровне исследования изучался вопрос использования нетрадиционных видов двигательной активности в физическом воспитании детей с ограниченными возможностями. Установлено, что такие виды двигательной активности занимают значительное место в адаптивной физической культуре этой категории учащихся и оказывают значительный позитивный эффект на их организм. Вместе с тем, они недостаточно систематизированы, отсутствуют сравнительные данные их эффективности, не разработаны пути их внедрения в
практику физического воспитания средних специальных учебных заведений, что обуславливает необходимость дальнейших исследований в указанном направлении. Один из путей –– на основе предыдущих экспериментальных
исследований разработать технологию реализации предложенной концепции непрерывной реабилитационноадаптивной двигательной активности детей с церебральным параличом в специальных обще- и профессионально-образовательных учебных заведениях. Во время ее разработки и проверки учитывались принципы проектирования педагогических технологий, а также определялись методические условия их реализации и педагогические условия
эффективной реализации содержания технологии в практической деятельности. Использовали комплекс адекватных методов исследования.