Стаття присвячена темі актуалізації синестезійних основ естетичної свідомості в теорії і художній практиці педагогічної освіти. Розглянуто феномен та процес розвитку асоціативного мислення, як складова художньо-творчої синестезійності молодших школярів. Зокрема, увагу сконцентровано на методичних прийомах та блоках завдань для розвитку художньо-творчої синестезійності. Асоціативне мислення має синтетичний характер та охоплює аналітичні й емоційно-експресивні елементи, акумулює в собі інші процеси та їхні властивості: сприймання, емоційність, естетичні судження, уяву та фантазію молодших школярів.
The paper deals with actualization of artistic and creative synaesthetic perception of elementary schoolchildren in theory and in artistic practice of pedagogical education. The phenomenon and process of development of associative thinking as a component of artistic and creative synaesthetic perception of elementary schoolchildren is considered. In particular, attention is focused on methodical techniques and task blocks for the development of artistic and creative synaesthetic perception. Associative thinking has a synthetic character and embraces analytical and emotionally expressive elements, accumulates other processes and their properties: perception, emotionality, aesthetic judgments, imagination and fantasy of elementary schoolchildren. The study concluded that the development of associative thinking affects the emotional sphere, promotes studying of the language and means of various arts, stimulates artistic and creative synaesthetic perception and self-expression of elementary schoolchildren. Therefore, artistic and creative synaesthetic perception acts as a special form of non-verbal metaphorical thinking, which is related with associative processes.