У статті охарактеризовано підходи науковців до визначення періодів у розвитку трудової підготовки учнів; розкрито специфіку її організації; з’ясовано, що розвиток трудової підготовки учнів залежав від особливостей соціально-економічного розвитку держави, нормативно-правового забезпечення трудової підготовки та змін в системі трудового навчання; визначено чотири етапи у вирішенні питань організації трудової підготовки учнів, а саме, І етап (1952– 1966 рр.) – становлення трудової підготовки на основі виробничого навчання; ІІ етап (1966– 1984 рр.) – розвиток на політехнічній основі; ІІІ етап (1984–1991 рр.) – удосконалення та пристосування існуючих форм і видів трудової діяльності учнів до нових умов господарювання; ІV етап (1991–1999 рр.) – інноваційні підходи, зумовлені поширенням особистісно-соціальної, гуманістичної парадигми трудового виховання.
В статье охарактеризованы подходы ученых к определению периодов развития трудовой подготовки учащихся; раскрыта специфика ее организации; выяснено, что развитие трудовой подготовки учащихся зависело от особенностей социально-экономического развития государства, нормативно-правового обеспечения трудовой подготовки и изменений в системе трудового обучения; определены четыре этапа в решении вопросов организации трудовой подготовки учащихся, а именно, І этап (1952–1966 гг.) – становления трудовой подготовки на основе производственного обучения; II этап (1966–1984 гг.) – развитие на политехнической основе; III этап (1984–1991 гг) – усовершенствования и приспособления существующих форм и видов трудовой деятельности учащихся в новых условиях хозяйствования; IV этап (1991–1999 гг.) – инновационные подходы, обусловленные распространением личностно-социальной, гуманистической парадигмы трудового воспитания.
The article describes the approaches of scientists to definition of the periods of development of labor training of pupils; the specifics of its organization; found that the development of labor training of students depended on the features of the socio-economic development of the state, the normative-legal support of labour training and changes in the system of labor training; identified four stages in the solution of questions of the organization of labour training of students, namely, phase I (1952–1966) – formation of a labor-based training industrial training; stage II (1966-1984) – development of the Polytechnic; III stage (1984– 1991) – improvements and adaptations of existing forms and types of employment students in new conditions of managing; stage IV (1991–1999) - innovative approaches arising from the proliferation of personal-social, humanistic paradigm of labour education.