У статті представлено результати дослідження педагогічної проблеми застосування
міжпредметних зв’язків у фізичному вихованні школярів. На основі анкетного опитування вчителів фізичної культури
виявлено основні проблеми реалізації міжпредметних зв’язків у фізичному вихованні школярів на сучасному етапі.
Теоретично обґрунтовано необхідність розробки ефективних методик використання міжпредметних зв’язків у процесі
комплексного вирішення завдань фізичного виховання учнів.
В статье представлены результаты исследования педагогической проблемы
применения межпредметных связей в физическом воспитании школьников. На основании анкетного опрашивания
учителей физической культуры выявлены основные проблемы реализации межпредметных связей в физическом
воспитании школьников на современном этапе. Теоретически обоснована необходимость разработки эффективных
методик использования межпредметных связей в процессе комплексного решения задач физического воспитания
учащихся.
The article deals with the research results of modern problems of interdisciplinary relations application in physical education of pupils.
The goal is to study the degree of implementation and features of interdisciplinary relations in the process of skills training,
learning and teaching the technique by means of physical exercises of pupils nowadays.
To solve this problem we have used methods of analysis and synthesis of scientific and technical literature and
questionnaires.
The theoretical research shows the interdisciplinary character of physical education knowledge. The content of physical
education determines the necessity of interdisciplinary relationships in physical education of pupils.
To perform the research tasks a questionnaire of 289 physical training teachers of secondary schools from Kherson, Sumy,
Lviv and Lviv region has been carried out. The results of the questionnaire show that many of physical training teachers misunderstand
the content of the category “interdisciplinary relations”. Only 51 % physical training teachers use interdisciplinary relations in the
process of skills teaching and only 39% use it in the process of exercise technique training. It has been found out that interdisciplinary
relations in physical education of pupils is most often used with the following school subjects: biology, health education, history,
physics. To implement interdisciplinary relations only half of questioned teachers considers their knowledge level to be sufficient. The
article reveals the need for scientifically based methods of implementation of interdisciplinary relations in physical education of pupils.
We have also found out that there is no scientific research on the future physical training teachers training problem of these techniques
implementation.