Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо»

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Ярошенко, О. М.
dc.date.accessioned 2018-05-16T13:34:23Z
dc.date.available 2018-05-16T13:34:23Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Ярошенко, О. М. Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо» / О. М. Ярошенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 83-88. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19126
dc.description.abstract Стаття розглядає використання психотехнічних прийомів у площині музичної синестезії як засобу, що дозволяє сприймати звук за допомогою зорових, смакових, м’язових та інших асоціацій з метою підвищення ефективності музично-слухового виховання студентів на заняттях з курсу «Загальна теорія музики: сольфеджіо». Дисципліна сольфеджіо розглядається як одна з найважливіших галузей музичної психотехніки в площині становлення музичних відчуттів. В статті наводяться приклади з методики і психотехніки сучасного сольфеджіо та особистого практичного досвіду. ua
dc.description.abstract The article considers the usage of psycho technical ways in the plane of musical synesthesia as a method that allows to perceive sound with visual, gustative, muscular, and other associations in view to increase the effectiveness of musical and ear education of students at classes «General Theory of Music: Solfeggio». The topicality of the problem is responsible for, firstly, a leading role of psycho technologies in the cultural and educational development that must be accompanied by a harmonious development of three representative (sensorial) systems of human perception – visual, auditory, and kinetic one; secondly, the task of development of ear of music as a powerful instrument for perfection of auditory human system in order to form professional ear of music in the educational process. The subject solfeggio is considered by author as a most important field of musical psycho technology in the plane of formation musical experience on the ground of modern solfeggio. The importance of parallel development of musical and intonational (verbal) ear is proved for to achieve certain successes in lingual perception, as well foreign. In order to decide the tasks of modern solfeggio the level of contribution the method of digital technology, the role of psychological characteristics of cerebration, the importance of union with psycho technical ways of all kinds of musical ear are indicated. The special emphasis is on musical synesthesia. There are examples of psycho technical ways from private practical experience in this article. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается возможности использования психотехнических приемовв аспекте музыкальной синестезии как средства, позволяющего воспринимать звук с помощью визуальных, вкусовых, мышечных и других ассоциаций с целью повышения эффективности музыкально-слухового обучения студентов на занятиях по курсу «Общая теория музыки: сольфеджио». Дисциплина сольфеджио рассматривается как одна из важнейших отраслей музыкальной психотехники в плоскости становления музыкальных ощущений. В статье приводятся примеры из методики и психотехники современного сольфеджио и личного практического опыта. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject психотехнічні прийоми ua
dc.subject психотехніка ua
dc.subject музичний слух ua
dc.subject сучасне сольфеджіо ua
dc.subject сенсорні технології ua
dc.subject psycho technical ways ua
dc.subject psycho technology ua
dc.subject ear of music ua
dc.subject modern solfeggio ua
dc.subject sensorial technologies ua
dc.subject психотехнические приемы ua
dc.subject психотехника ua
dc.subject музыкальный слух ua
dc.subject современное сольфеджио ua
dc.subject сенсорные технологии ua
dc.subject.classification 378:016:784.9 ua
dc.title Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо» ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics