У дисертації обґрунтовується об’єктивна необхідність формування особистісно орієнтованих відносин учителя й молодших школярів як механізму забезпечення гуманізації виховання в загальноосвітній школі першого ступеня. Розкрито виховну сутність, структуру та функції особистісно орієнтованих відносин учителя й учнів у виховному процесі загальноосвітньої школи першого ступеня; здійснено наукову модифікацію понять ”особистісно орієнтовані відносини вчителя й молодших школярів”, ”індивідуально-гуманістична спрямованість виховної діяльності вчителя початкових класів”; розроблено теоретичну модель формування особистісно орієнтованих відносин учителя й учнів. Науково обґрунтовано й експериментально перевірено послідовні етапи формування особистісно орієнтованих відносин – пропедевтично-мотиваційний (початковий), творчо-діяльнісний (основний), регулювальний, контрольно-діагностичний (підсумковий). З’ясовано механізми особистісно орієнтованих відносин; виявлено внутрішні й зовнішні чинники їх функціонування; розроблено й експериментально доведено доцільність науково-методичної системи засобів забезпечення формування особистісно орієнтованих відносин; визначено психолого-педагогічні умови їх реалізації у практичній діяльності вчителя початкових класів; розкрито специфіку цілісної підготовки вчителя до формування особистісно орієнтованих відносин; розроблено науково-методичні рекомендації щодо формування особистісно орієнтованих відносин учителя й учнів у виховному процесі початкової школи.
Upbringing essence and functions of personally-oriented relations of teacher and pupils in the upbringing process of general school of the first stage are exposed; scientific modification of notion ”personally-oriented relations of teacher and junior schoolpupils”, ”individual-humanism orientation of upbringing activity of teacher of initial classes” is carried out; the theoretical model of forming of the personally-oriented relations of teacher and pupils is developed. Sequential stages of forming the personally-oriented relations are scientifically substantiated and experimentally tested: introductive-motivational(initial), creative-active(basic), regulative and control-diagnostic (final). The mechanisms of the personally-oriented relations are found out; the internal and external factors of their functioning are exposed; expedience of the scientific-methodical system of facilities of providing of forming of the peronally-oriented relations is experimentally proved; the psyhology-pedadogical conditions of their realisation in low school techer’s practical activity are found out; the specisificity of integral teacher’s preparation to forming of the personally-oriented relations is exposed; scientific-methodical recommendations on forming of the personally-oriented relations of teacher and pupils in the upbringing process of primary school are developed.