Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Показники та рівні професійного розвитку методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів) у вимірі сучасного суспільства

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравчинська, Т. С.
dc.date.accessioned 2018-05-14T11:41:50Z
dc.date.available 2018-05-14T11:41:50Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кравчинська, Т. С. Показники та рівні професійного розвитку методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів) у вимірі сучасного суспільства / Т. С. Кравчинська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 11-14. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19068
dc.description.abstract У статті проаналізовано науково-теоретичні здобутки щодо показників та рівнів професійного розвитку методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів). У ході проведеного дослідження було обґрунтовано показники та рівні професійного розвитку методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів) у процесі професіогенезу відповідно до критеріїв їхнього професійного розвитку – когнітивного, праксеологічного, мотиваційного, які на наш погляд найповніше розкривають сутність професійного розвитку в умовах неперервної післядипломної освіти у вимірі сучасного суспільства. ua
dc.description.abstract В статье проанализированы научно-теоретические достижения показателей и уровней профессионального развития методистов районных (городских) методических кабинетов (центров). В ходе проведенного исследования были обоснованы показатели и уровни профессионального развития методистов районных (городских) методических кабинетов (центров) в процессе профессиогенеза в соответствии с критериями их профессионального развития – когнитивного, праксеологического, мотивационного, которые на наш взгляд наиболее полностью раскрывают сущность профессионального развития в условиях непрерывного последипломного образования в измерении современного общества. ua
dc.description.abstract Theoretical achievements are analysed in relation to the indexes and levels of professional development of methodists of district (municipal) methodical cabinets (centers) in the article. Four levels of professional development of methodical workers of district (municipal) methodical cabinets (centers) have been studied: A creative (high) level is determined by the high degree of realization of importance of professional pedagogical activity; well developed, thorough, systematic knowledge, abilities, skills, a developed innovative ability to inculcate in the system of work innovative approaches, technologies, methods and receptions. A design (sufficient) level exposes the reasons and aims of professional preparation that allows to define the significance for professional activity; possession of thorough and systematized knowledge and ability to apply them in professional activity; abilities to carry out control and evaluation of own professional activity that often is not a subject to adjustment. The main features of correcting (middle) level are the comprehension of reasons and aims of professional development does not allow to define their importance for professional activity; intermediate possession of professional knowledge, abilities and skills; middle level of communicative abilities; an insufficient confidence in own professional possibilities; partial absence of requirements in further improvement of professional activity. Reproductive (low) level is characteristed by the insufficiency of interest in professional activity; by predominance of pragmatic (external) reasons of professional activity; low evaluations of own professional activity; absence of requirements in further professional improvement. Thus, the determination of criteria and corresponding to them indexes has given the possibility to outline the concept of certain level of formation of professional development of methodists of district (municipal) methodical cabinets (centers). Further exploration in this direction will be the determination of methodologies for studying of professional development of methodical workers of district (municipal) methodical cabinets (centers). ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject професійний розвиток ua
dc.subject показники та рівні професійного розвитку ua
dc.subject методисти районних (міських) методичних кабінетів (центрів) ua
dc.subject післядипломна освіта ua
dc.subject профессиональное развитие ua
dc.subject показатели и уровни профессионального развития ua
dc.subject методисты районных (городских) методических кабинетов (центров) ua
dc.subject последипломное образование ua
dc.subject professional development ua
dc.subject indexes and levels of professional development ua
dc.subject methodists of district (municipal) methodical cabinets (centers) ua
dc.subject postgraduate education ua
dc.subject.classification 373.2/.5.091.2.014.6-051:378.046-021.68](477)(045) ua
dc.title Показники та рівні професійного розвитку методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів) у вимірі сучасного суспільства ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу