Розглянуто основні принципи навчально-виховного процесу та зміст програми четвертого класу у вальдорфській школі, побудованої за методом «епох». Показано можливості планування навчального матеріалу з урахуванням ритму
року. Наголошено на значенні цілісної подачі навчального матеріалу в різних шкільних предметах, об’єднання їх наскрізною темою для формування цілісного світогляду дитини. Розкрито сутність перших трьох семиліть розвитку дитини та
їх врахування у побудові навчально-виховного процесу вальдорфської школи. Охарактеризовано роль вчителя у навчально-виховному процесі вальдорфської школи.
We examined the basic principles of the educational process and the content of
the fourth-grade program at the Waldorf School, which is built on the "epoch"
method. The possibilities of planning the educational material taking into account
the rhythms of the year were shown. Attention was accentuated on the significance of a submission of educational material in various school subjects and their integration as a crosscutting theme for the formation of a holistic child's worldview. The essence of
the first three seven-year child development and with taking into account the construction of the educational process of the Waldorf school was uncovered. The role of the teacher in the educational process of the Waldorf school was characterized.