У статті висвітлюються методичні аспекти розвитку творчої уяви студентів
вищих навчальних закладів на уроках фортепіано, подаються принципи педагогiчного забезпечення даного процесу. У ходi дослiдження визначено вiдповiднi групи методiв, розглянуто форми роботи з музичними творами,виокремлено стадiї побудови цiлiсного художнього уявлення. Авторами доведено, що ефективний розвиток творчої уяви майбутнiх учителiв здiйснюється на основi дiяльностi образного мислення та за допомогою спецiально організованої роботи, яка передбачає використання творчо-пошукових й
аналiтико-синтетичних прийомiв .
In the article presents the methodological aspects of the development creative imagination of students of higher educational institutions on the lessons of the piano, are served principles pedagogical support of this process. In the course of research determined appropriate groups methods, examined of the forms of work with musical compositions, singled stages of building complete art imagine. The authors proved that the effective development of creative imagination of
the future teachers based on activity creative thinking and with help special organized work, which
involves the use of creative searches and analytic-synthetic of receptions.
In this work notes, that model condition music Works passes from general idea of them
through assimilation awareness of elements musical language, the perception of the art images to embody their content in your own performance. Emphasized that this process includes work on each phrase, interconnection of all fragments to each other, separation climaxes and connection of the separate parts into one. Given a sequence mastering of musical compositions promotes formation of students art thinking, creative imagination.
В статье освещаются методические аспекты развития творческого воображения
студентов высших учебных заведений, подаются принципы педагогического обеспечения этого процесса. В ходе исследования определены соответствующие группы методов, рассмотрены формы работы с музыкальными произведениями, выделены стадии построения целостного художественного представления. Авторами доказано, что эффективное развитие творческого воображения будущих учителей происходит при помощи специально организованной работы, которая предполагает использование творческо-поисковых и аналитико-синтетических приемов.