Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методологічні знання майбутнього вчителя математики з навчальної дисципліни "Диференціальні рівняння"

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кугай, Н. В.
dc.date.accessioned 2018-04-13T11:09:25Z
dc.date.available 2018-04-13T11:09:25Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Кугай, Н. В. Методологічні знання майбутнього вчителя математики з навчальної дисципліни "Диференціальні рівняння" / Н. В. Кугай // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 17. - С. 67-73. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18713
dc.description.abstract Стаття присвячена проблемі виокремлення методологічних знань майбутнього вчителя математики. У роботі розглянуто методологічні знання конкретно наукового рівня з диференціальних рівнянь, зокрема: предмет, метод, фундаментальні поняття та факти диференціальних рівнянь, історія розвитку. Наведено приклади використання загальнометодологічних методів під час вивчення навчальної дисципліни “Диференціальні рівняння”. З’ясовано зв’язок диференціальних рівнянь з навчальними дисциплінами математичного циклу. ua
dc.description.abstract Статья посвящена проблеме выделения методологических знаний будущего учителя математики. Отмечено, что методологические знания состоят из нескольких структурных уровней. На сегодня самой распространенной является структурная модель методологических знаний, в которой выделены четыре уровня: философский; общенаучный; конкретно научный; уровень процедур и техник исследования. К методологическим знаниям конкретно научного уровня будем относить знания о: предмете учебной дисциплины; конкретно научных методах учебной дисциплины; фундаментальных понятиях; фундаментальных отношениях между понятиями; фундаментальных теоретических фактах (определения, аксиомы, теоремы), связях с другими учебными дисциплинами; пределах применимости знаний; истории развития. В работе рассмотрены методологические знания конкретно научного уровня по дифференциальным уравнениям, в частности: предмет, метод, фундаментальные понятия и факты дифференциальных уравнений, история развития. Приведены примеры использования общеметодологических методов при изучении учебной дисциплины “Дифференциальные уравнения”: метод математического моделирования, метод аналогий, вычислительный эксперимент, алгоритмический метод. Выяснена связь дифференциальных уравнений с учебными дисциплинами математического цикла. ua
dc.description.abstract The article is sacred to the problem of selection of methodological knowledge of future teacher of mathematics. It is marked that methodological knowledge consist of a few structural levels. For today most widespread is a structural model of methodological knowledge, four levels are distinguished in which: philosophical; scientific; concretely scientific; level of procedures and research techniques. To methodological knowledge concretely of scientific level will take knowledge about: the article of educational discipline; concretely scientific methods of educational discipline; fundamental concepts; fundamental relations between concepts; fundamental theoretical facts (determinations, axioms, theorems), connections with other educational disciplines; limits of applicability of knowledge; histories of development. Methodological knowledge concretely of scientific level are in-process considered on differential equalizations, in particular: object, method, fundamental concepts and facts of differential equalizations, history of development. Examples of the use of общеметодологических methods are made at the study of educational discipline “Differential equalizations”: method of mathematical design, method of analogies, calculable experiment, algorithmic method. Connection of differential equalizations is found out with educational disciplines of mathematical cycle. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject диференціальні рівняння ua
dc.subject методологічні знання ua
dc.subject рівні методологічних знань ua
dc.subject предмет диференціальних рівнянь ua
dc.subject методи диференціальних рівнянь ua
dc.subject дифференциальные уравнения ua
dc.subject методологические знания ua
dc.subject уровни методологических знаний ua
dc.subject предмет дифференциальных уравнений ua
dc.subject методы дифференциальных уравнений ua
dc.subject differential equalizations ua
dc.subject methodological knowledge ua
dc.subject levels of methodological knowledge ua
dc.subject article of differential equalizations ua
dc.subject methods of differential equalizations ua
dc.subject.classification 378.011.3-051:517.2 ua
dc.title Методологічні знання майбутнього вчителя математики з навчальної дисципліни "Диференціальні рівняння" ua
dc.title.alternative Методологические знания будущего учителя математики по учебной дисциплине "Дифференциальные уравнения" ua
dc.title.alternative Methodological knowledge of future teacher of mathematics on educational discipline "Differential equalizations" ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics