Стаття присвячена дослідженню ефективності побудови тренувального процесу кваліфікованих волейболісток на
основі модельних тренувальних завдань. Враховуючи перспективність та ефективність використання методів моделювання
при підготовці спортсменів командних ігрових видів спорту, передбачалося, що впровадження модельних тренувальних завдань
у тренувальний процес кваліфікованих волейболісток дозволить оптимізувати побудову структурних утворень річного циклу
підготовки.
Критеріями ефективності тренувального процесу впродовж педагогічного експерименту були показники
функціональної підготовленості кваліфікованих волейболісток – життєва ємність легень, життєвий індекс, абсолютні та
відносні значення PWC 170 і максимального споживання кисню.
Статья посвящена исследованию эффективности построения тренировочного процесса квалифицированных волейболисток на основе модельных тренировочных заданий. Учитывая перспективность и эффективность использования
методов моделирования при подготовке спортсменов командных игровых видов спорта, предполагалось, что внедрение
модельных тренировочных заданий в тренировочный процесс квалифицированных волейболисток позволит оптимизировать
построение структурных образований годичного цикла подготовки.
Критериями эффективности тренировочного процесса в течение педагогического эксперимента были показатели
функциональной подготовленности квалифицированных волейболисток – жизненная емкость легких, жизненный индекс,
абсолютные и относительные значения PWC 170 и максимального потребления кислорода.
The article investigates the effectiveness of construction the training process of skilled female volleyball players based on the
model training tasks. Taking into account the feasibility and efficiency of modeling techniques in the preparation of team sports athletes,
provided that the implementation of model training tasks in the training process of the skilled female volleyball players will optimize building
of structural formations of the annual training cycle.
The model training tasks were developed and divided into 4 blocks. The first block included the model training tasks of general
physical training. At the second block were used the exercises of special physical training to improve speed, speed-strength preparedness of
female volleyball players, speed-strength endurance, agility (coordination abilities), general endurance and special preparatory exercises for
special speed, special speed-strength, special coordination and special endurance training of skilled female volleyball players.
The third block included the model training tasks of technical and tactical training of skilled female volleyball players. The fourth
block included the model training tasks focused on playing preparedness of female volleyball players.
The lung vital capacity, vital index, absolute and relative values of PWC 170 and maximal oxygen consumption were the criteria’s of
effectiveness of training process of skilled female volleyball players during the pedagogical experiment.
In general, compared to the ascertaining stage of the experiment found significantly (p <0,05) increase in indicators of lung vital
capacity at the average of 2,64 %, of life index – at 2,44 %, absolute value of PWC 170 – at 5,06 %, relative value of PWC 170 – at 4,73 %,
absolute value of maximal oxygen consumption – at 2,80 %, relative value of maximal oxygen consumption – at 2,52 %.
Thus, implementation of model training tasks in the training process of skilled female volleyball players had a positive (p <0,05)
effect on the functional indicators.