Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на організм юних
спортсменок. В експерименті брали участь 75 дівчат підліткового віку, які займалися різними видами спорту (група А –
швидкісно-силові види спорту, група Б – види спорту на витривалість) та 30 учениць загальноосвітніх навчальних закладів, які
не займаються спортом у віці 12–15 років.
Описана методика проведення психофізіологічних досліджень у вивченні психічної функції сприйняття часу. Дається порівняльний аналіз змін показників зазначеної функції обстежуваних. Виявлено, що специфіка тренувального
процесу накладає відбиток на характер змін функції сприйняття часу у юних спортсменок.
Рассмотрены особенности специфического воздействия тренировочных нагрузок различной направленности на
организм юных спортсменок. В эксперименте принимали участие 75 девушек подросткового возраста, занимающихся разными
видами спорта (группа А – скоростно-силовые виды спорта, группа Б – виды спорта на выносливость) и 30 учениц
общеобразовательных учебных заведений, незанимающихся спортом в возрасте 12–15 лет.
Описана методика проведения психофизиологических исследований в изучении психической функции восприятия
времени.
Даётся сравнительный анализ изменений показателей упомянутой функции обследуемых. Установлено, что
специфика тренировочного процесса отражается на характере изменений функции восприятия времени у юных спортсменок.
In the article we considered the features of specific impact of various kinds of training load on the body of young athletes. The
research was conducted on the base of Brovary Higher School of Physical Culture.
The experiment involved 75 teenage girls who were engaged in various sports: Group A - speed-strength sports: athletics (running
on distance of 100 meters, jumps, shot put and discus), wrestling; Group B – endurance-oriented sports: skiing, athletics (running on
distance of 800, 1500 and 3000 m), swimming (200, 400 and 800 m) and 30 pupils of secondary schools who are not involved in sports at
the age of 12-15 years. We described the technique of the conduction of physiological research in the study of mental function of time
perception. The comparative analysis of changes in this function of examined people is provided.
It is proved that factor of sexual dimorphism does not significantly adjust the indicators of the function of time perception. When
there were some differences between athletes of both sexes according to the analysis of physiological indicators they were only quantitative.
In accordance with all information above we suppose that the specificity of training process affect equally the nature of the changes in
mental body functions of teenagers regardless of their gender.
Thus, we can observe the improvement in function of time perception under the influence of physical power-speed activity, while
minor changes of the function are observed under the influence of load on endurance.