Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Теоретичні основи формування естетичної культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Гатеж, Н. В.
dc.date.accessioned 2018-02-08T12:17:13Z
dc.date.available 2018-02-08T12:17:13Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Гатеж, Н. В. Теоретичні основи формування естетичної культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва / Н. В. Гатеж // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 27(37). - С. 7-10. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17851
dc.description.abstract У статті висвітлено зміст понять"естетична культура", "естетична культура особистості" та "естетична культура вчителя" крізь культурологічну й психолого-педагогічну призму. Розкрито й науково обґрунтовано теоретичні основи формування естетичної культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва, як важливої умови його професійного зростання; а також проаналізовано стан і визначено проблеми художньо-педагогічної освіти в контексті естетизації особистості. ua
dc.description.abstract В статье отражено содержание понятий "эстетическая культура", "эстетическая культура личности" и "эстетическая культура учителя" сквозь культурологическую и психолого-педагогическую призму. Раскрыты и научно обоснованы теоретические основы формирования эстетической культуры будущего учителя изобразительного искусства, как важного условия его профессионального роста; а также проанализировано состояние и определены проблемы художественно-педагогического образования в контексте эстетизации личности. ua
dc.description.abstract In the article maintenance of concepts" is reflected aesthetic culture", "aesthetic culture of personality" and "aesthetic culture of teacher" through a culturological and psychological, pedagogical prism. It is exposed and theoretical bases of forming of aesthetic culture of future teacher of fine art are scientifically reasonable, as an important condition him professional increase; and also the state is analysed and certain problems of artistically-pedagogical education in the context of aesthetic of personality The aesthetic culture of student of pedagogical university appears in formed of aesthetic attitude toward surrounding reality and creates possibilities for creative self-realization in the various types of educational. A researcher marks thus, that in the context of preparation of future teacher an aesthetic culture executes the row of functions: cognitive (cognition of the world wonderful), translator (maintenance and transmission of culture), normative (capture of aesthetic behavior norms), axiology (perception of culture as values), semiotic (specific language acquisition of culture), hedonistic (requirement in pleasure). The necessity of enriching of spiritually-aesthetic environment of future teacher of fine art envisages strengthening of his attention to such displays, as aesthetic perception and estimation of the phenomena of public life, development of professional art. Aesthetic culture she is the important constituent of general pedagogical culture of teacher apt at valuable perception and understanding wonderful in an art and reality. Accordingly, there must be peculiar basic internalss of the esthetically-developed personality the modern teacher of fine art. He must be able to use own aesthetic potential, values, ideals in all spheres of pedagogical activity, that will allow to him to transform for a teacher-artist able to profess interest to wonderful in surrounding life and art and to bring up an aesthetic culture for students. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject естетична культура ua
dc.subject естетична культура особистості ua
dc.subject естетична культура вчителя ua
dc.subject вчитель образотворчого мистецтва ua
dc.subject эстетическая культура ua
dc.subject эстетическая культура личности ua
dc.subject эстетическая культура учителя ua
dc.subject учитель изобразительного искусства ua
dc.subject aesthetic culture ua
dc.subject aesthetic culture of personality ua
dc.subject aesthetic culture of teacher ua
dc.subject teacher of fine art ua
dc.subject.classification 378 ua
dc.title Теоретичні основи формування естетичної культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics