У статті на основі аналізу наукової та психолого-педагогічної літератури викладено сучасний погляд на методику розвитку координаційних здібностей підлітків на заняттях спортивною акробатикою у позаурочний час. На основі теоретичного аналізу було визначено, що у сучасних літературних джерелах практично не відображені такі питання, як виховне значення засобів спортивної акробатики, вплив профілактичних, коригуючих та спеціальних вправ спортивної акробатики на фізичний розвиток і вдосконалення рухових якостей підлітків їх морально-етичне виховання в ході навчального процесу. Незважаючи на значну кількість досліджень про методики розвитку різноманітних фізичних якостей, проблема розвитку координаційних здібностей підлітків на заняттях спортивною акробатикою у позаурочний час висвітлена недостатньо.
В статье на основе анализа научной и психолого-педагогической литературы изложен современный взгляд на методику развития координационных способностей подростков на занятиях спортивной акробатикой во внеурочное время. На основе теоретического анализа было определено, что в современных литературных источниках практически не отражены такие вопросы, как воспитательное значение средств спортивной акробатики, влияние профилактических, корректирующих и специальных упражнений спортивной акробатики на физическое развитие и совершенствование двигательных качеств подростков, их морально-нравственное воспитание в ходе учебного процесса. Несмотря на значительное количество исследований методик развития различных физических качеств, проблема развития координационных способностей подростков на занятиях спортивной акробатикой во внеурочное время освещена недостаточно.
In this article analysis of scientific and psycho-pedagogical
literature describes the modern view of the methodology of development of coordination abilities of teenagers on
employment by sports acrobatics after school classes. Based on the theoretical analysis it was determined that in modern literature hardly reflected issues such as the educational value of sports acrobatics funds, the impact of preventive, corrective and special acrobatics exercises on physical development and improvement of motor qualities of teenagers, their moral education during the training process. Despite the considerable amount of research methods of development of various physical qualities, the problem of development of coordination abilities of teenagers on employment by sports acrobatics after school classes. The analysis of scientific sources and practices of the educational process in sports acrobatics enable reveal objective contradictions that enhance the relevance of the study, namely:
necessity between the needs of society in a healthy coordination and developed younger generation and implementation of effective, science-based methods of content development coordination abilities of teenagers; necessity to improve the
level of coordination abilities of teenagers and potential of the existing system of physical culture after school classes.
According to the author improving of the motor skills of teenagers is possible and in their spare time using attendance
acrobatics which have a huge variety of coordinating, high emotion, ability to multi-effect on the body. Acrobatics is a
great foundation for the harmonious development of all the physical qualities, so it can contribute to better outcomes in
many sports. Another feature acrobatics is minimal need for special inventory, allowing you to perform exercises in
almost any environment.