Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Емоційне ставлення до себе та ровесників як чинник особистісного розвитку дитини дошкільного віку

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Лапченко, Інна Олександрівна
dc.date.accessioned 2012-11-16T22:11:20Z
dc.date.available 2012-11-16T22:11:20Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Лапченко, Інна Олександрівна. Емоційне ставлення до себе та ровесників як чинник особистісного розвитку дитини дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / І.О. Лапченко ; наук. кер. Ю. О. Приходько ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2006. — 20 с. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1747
dc.description.abstract Дисертаційне дослідження присвячене вивченню особливостей емоційного ставлення дітей середнього та старшого дошкільного віку до себе і ровесників. Досліджені вікові та статеві особливості ставлення до себе та ровесників, визначені критерії та рівні ставлення дошкільників до себе, рівні їх доброзичливості до ровесників. Вивчені особливості усвідомлення дітьми середнього і старшого дошкільного віку своїх переживань та переживань ровесників. Між ставленнями до себе і ровесників у дітей 6-го р. ж. існує взаємозв’язок, який проявляється в тому, що усвідомлення власних переживань зумовлює усвідомлення переживань ровесників, чого немає у дітей 5-го р. ж. Розроблено та апробовано систему впливів, спрямованих на формування у старших дошкільників позитивного емоційного ставлення до себе та однолітків через розвиток їх умінь усвідомлювати власні та чужі переживання. Обґрунтовано, що створення сприятливого мікроклімату у групі ровесників є умовою становлення у дитини позитивного ставлення до себе та інших дітей. Основні результати дослідження впроваджуються у роботу практичних психологів дошкільних навчальних закладів Святошинського району м. Києва та навчальний процес Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П.Драгоманова. ru_RU
dc.description.abstract The dissertation investigation is devoted to studying of the aged and sex peculiarities of the emotional attitude of the children of the medium and senior pre-school age to oneself and to those who are just the same age, its influence on their personal development. The age peculiarities of the attitude to oneself and to those who are just the same age have been investigated and the criteria and the level of the attitude of the pre-school-age children to themselves, levels of their well-wish to those who are just the same age have been determined. It had been demonstrated that there is intercommunication between the attitude to oneself and to those who are just the same age. This intercommunication is expressed so, that the realization of the personal experience causes the realization of those who are just the same age. It had been worked and approbated the system of the methodical methods of the formation at the senior pre-school-age children of the positive emotional self-attitude and well-wishing attitude to those who are just the same age through the development of theis abilities to realize theis own and somebody emotional experience. It had been substantiated that the creation of the favourable microclimate in their group of the children who are just the same age is the condition of the establishment at the child of the positive attitude to oneself and to the other children. The main results of the investigationace being introduced in the work of the practical psychologists of the pre-school educational establishments of Svi’atoshin region of Kyiv and in the educational process of the Institute of pedagogy and psychology of NPU named after M.P.Dragomanov. ru_RU
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова ru_RU
dc.subject ставлення ru_RU
dc.subject емоційне ставлення ru_RU
dc.subject особистісний розвиток ru_RU
dc.subject ставлення до себе ru_RU
dc.subject ставлення до ровесників ru_RU
dc.subject рівень доброзичливості до ровесників ru_RU
dc.subject the attitude ru_RU
dc.subject the emotional attitude ru_RU
dc.subject the personal developments ru_RU
dc.subject the attitude to oneself ru_RU
dc.subject the attitude to the others ru_RU
dc.subject the levels of the well-wish to those who are just the same age ru_RU
dc.subject.classification 159.922.6: 373.5 ru_RU
dc.title Емоційне ставлення до себе та ровесників як чинник особистісного розвитку дитини дошкільного віку ru_RU
dc.type Other ru_RU


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics