У статті стисло розглянуто сучасні дослідження внутрішніх факторів життєтворчості особистості осіб різного віку, у результаті чого доведено актуальність теоретичного
аналізу інтернальності як психологічного чиннику життєтворчості студентів. Розкрито поняття життєтворчості особистості та її основні фактори за думкою сучасних психологів. Проаналізовано тлумачення інтернальності (внутрішнього локусу контролю) як внутрішньої локалізації причин, внутрішньої локалізації контролю та внутрішньої локалізації відповідальності. Особливу увагу відведено особистісним корелятам інтернальності. Виявлено, що інтернальність (внутрішній локус контролю) має позитивні зв’язки з багатьма особистісними властивостями, які зумовлюють успішну самореалізацію та виступають
передумовами життєтворчості людини, проектування нею власного життя, зокрема – мотивацією досягнення, соціальною відповідальністю, усвідомленням смислу та цілей життя, часовою перспективою. Інтернальність разом з адекватною "Я-концепцією", відповідальністю, самоконтролем розглядається в якості підстави становлення особистості як
суб’єкта життєтворчості. Розкрито важливість розвитку життєтворчості особистості в студентському віці. На підставі аналізу професіограм виявлено тісний зв’язок інтернальності та її особистісних корелятів з професійно-важливими характеристиками фахівців саме психолого-педагогічного профілю – особистісною відповідальністю, здатністю до самоконтролю, ініціативністю, самоконтролем за поведінкою, обов’язковістю, емоційно-вольовою стійкістю, компетентністю, здатністю до прийняття самостійних рішень.
В статье кратко проанализированы современные исследования психологических факторов жизнетворчества личности людей разного возраста, в результате чего доказано актуальность данного теоретического исследования. Раскрыто понятие жизнетворчества личности и ее основные факторы по мнению современных психологов. Проанализированы
три толкования интернальности (внутреннего локуса контроля) как внутренней локализации причин, внутренней локализации контроля и внутренней локализации ответственности. Особое внимание отведено личностным коррелятам интернальности. Выявлено, что интернальность (внутренний локус контроля) имеет положительные связи со многими личностными свойствами, которые обусловливают успешную самореализацию и выступают предпосылками жизнетворчества человека, проектирования им собственной
жизни, в частности – мотивацией достижения, социальной ответственностью, осознанием смысла и целей жизни, временной перспективой. Интернальность вместе с адекватной "Я-концепцией", ответственностью, самоконтролем рассматривается в качестве основания становления личности как субъекта жизнетворчества. Раскрыто важность развития жизнетворчества личности в студенческом возрасте. На основании анализа профессиограмм выявлена тесная связь интернальности и её личностных коррелятов с профессионально-важными характеристиками специалистов именно психолого-педагогического профиля – личностной ответственностью, способностью к самоконтролю, инициативностью, самоконтролем за поведением, обязательностью, эмоционально-волевой устойчивостью, компетентностью, способностью к принятию самостоятельных решений.
The article briefly reviewed modern researches of psychological life-creation factors of personalities of different ages and, as a result, actuality of given theoretical research has been proved.
The idea of theoretical analysis of psychological factors of students’ life-creation is exposed. Three interpretations of internality (internal locus of control) as the internal localization of causes, internal localization of control and internal localization of responsibility are analyzed. The particular attention is given to a personal correlates of internality. Detected that internality (internal locus of control) has positive relations with variety of personal characteristics, which determine successful self-realization and are prerequisites for human’s life-creation, designing of his own life, in particular - achievement
motivation, social responsibility, awareness of life senses and aims, temporal perspective. Internality in conjunction with adequate «self-construction», responsibility, self-control is considered as the basis of personality formation as the subject of life-design. The importance of personal development
of life-design in the student age is revealed. The analysis of professiograms exposed close contiguity of internality and its correlates with professionally important experts’ characteristics of psychopedagogical specialties-personal responsibility, the ability to self-control, initiative, self-control of behavior, commitment, emotional and volitional stability, competence, ability to make independent decisions.