У статті доводиться необхідність визначення алгоритму диференціальної діагностики розумової відсталості й
аутизму у дітей. Аналізуються дослідження учених у галузі спеціальної освіти стосовно особливостей розвитку розумово
відсталих дітей з легким, помірним та тяжким ступенем розумової відсталості, а також дослідження стосовно проявів
аутизму. Здійснено порівняльний аналіз особливостей розвитку пізнавальних можливостей, мовлення, рухової активності, зорового сприйняття дітей з аутизмом та розумово відсталих. Визначено схожі та відмінні риси у розвитку дітей означених категорій. Проаналізовано особливості ігрової та комунікативної діяльності дітей з розумовою відсталістю та аутизмом. Обґрунтована необхідність продовження досліджень стосовно діагностики дітей з особливостями психофізичного розвитку та
запропонована схема, за якою доцільно аналізувати розвиток дітей означеного контингенту: пізнавальні можливості дитини
та рівень інтелектуального розвитку, емоційно-вольову сферу, мовлення дитини, комунікативну діяльність (спілкування та
комунікативну поведінку, вербальні та невербальні прояви), рухову активність, тактильні контакти, зорове та слухове
сприйняття, ігрову діяльність. Окреслені перспективи подальшого дослідження, які вбачаються у ґрунтовному аналізі відмінностей розвитку дітей з помірним, тяжким ступенем розумової відсталості та аутизмом.
В статье обосновывается актуальность необходимости усовершенствования методики дифференциальной
диагностики у детей умственной отсталости и аутизма. Проанализированы исследования учёних в области коррекционной педагогики и специальной психологи относительно характеристики познавательных возможностей, развития речи у детей с легкой, умеренной и выраженной степенью умственной отсталости и нарушениями аутистического спектра. Определены особенности игровой и коммуникативной деятельности у умственно отсталых детей и детей с аутизмом. Обоснована необходимость создания алгоритма дифференциальной диагностики детей с особенностями психофизического развития и предложена схема, придерживаясь которой целесообразно анализировать развитие детей данного контингента: познавательные возможности ребенка, развитие речи, коммуникативная (общение, коммуникативное поведение, вербальные и невербальные реакции) и игровая деятельности, двигательные реакции, тактильные контакты, зрительное и
слуховое восприятие. Выделены перспективы дальнейшего исследования, которые видятся в анализе отличий развития
детей с умеренной, тяжелой степенью умственной отсталости и аутизмом.
In this article the author argues the need for improving methods of differential diagnosis of mental retardation and autism in
the early age. The author gives the analysis of the secondary data in the field of special education and special psychology, putting
the emphasis on cognitive abilities and speech development of children with learning difficulties, moderate and severe mental
retardation, or with the disorders in the autism spectrum. There is also an overview of some peculiarities of the play and language of
children with mental retardation and autism. The article also contains the evidence supporting the need for differential diagnosis of the psychophysical development on an early stage and provides the scheme which is to help analyze the child’s development and outlines the scales of: cognitive abilities, speech development, communication (verbal behavior, non-verbal reactions, socialization) and play, motor reactions, tactile contacts, visual and audio perception. In conclusion, the author oversees the perspectives of separating the peculiarities of the development usual for mental disorders and from those, common for autism.