У статті розглядається якісний біомеханічний аналіз техніки бігу на короткі, середні та довгі дистанції.
Надається детальний опис з погляду локомоторики стартового положення, стартовим рухам, стартового розгону,
бігу по дистанції та фінішуванню бігуна. Представлений порівняльний біомеханічний аналіз техніки бігу на різні бігові
дистанції дає можливість правильного розуміння послідовності алгоритму виконання біомеханічних рухів бігуна при
виконанні кожного з різновидів бігу. Біомеханічна характеристика елементів техніки бігу призначена сприяти
підвищенню ефективності навчання студентів для виконання ними нормативів з легкої атлетики.
В статье рассматривается качественный биомеханический анализ техники бега
на короткие, средние и длинные дистанции. Представлено детальное описание позиций локомоторики стартового
положения, стартовых движений, стартового разгона, бега по дистанции и финиширования бегуна.
Представленный сравнительный анализ техники бега на разные беговые дистанции дает возможность
правильного понимания последовательности (алгоритма) выполнения биомеханических движений бегуна при
выполнении каждого из разновидностей бега. Биомеханическая характеристика элементов техники бега
предназначена способствовать повышению эффективности обучения студентов для выполнения ими нормативов
по легкой атлетике.
In the article the qualitative biomechanical analysis of run technique to the short, average and long distances was reviewed.
Detailed description of the positions of locomotion of starting position, starting motions, starting acceleration, run on the distance and
finishing of runner has been presented. The represented comparative analysis of run technique to the different racing distances gives
the possibility of the correct understanding of the sequence (algorithm) of the execution of runner’s biomechanics motions with each run
varieties. The biomechanics characteristic of the run techniques’ elements is intended to contribute increasing of the effectiveness of
students’ training for fulfilling the athletics norms by them. In this topic presented the development of training methods of run
technique which based on biomechanical analysis of movements for different athletics distance increases the efficiency of
absorption of educational material from the section "Athletics", as well as the implementation of various motor tests, which help
to conduct classes on an high emotional level. This fits of modern requirements to improve the quality of the educational process
in the Athletics. That gives the opportunity to offer students a great amount of movement exercises and there is the most
compelling perspective of the development of physical education in higher educational institutions. Based on the obtained results
the normative requirements of the student’s physical readiness and state tests of the Athletics can be descent (10% for 1 year,
up to 5% for 2-4 courses), especially for students with low levels of physical readiness.