Встановлено об’єктивну необхідність радикальної перебудови змісту уроків фізичної культури.
Рекомендовано інноваційні підходи й сучасні педагогічні особистісно-орієнтовані технології щодо організації та
методики фізичного виховання школярів. Систематизовано вправи на формування постави, а також рухливих ігор
розвивальної спрямованості (на силу, швидкість, швидкісно-силові якості, спритність і витривалість) щодо їх
раціонального застосування впродовж навчального року. Представлено технологію диференціації розвивально-оздоровчих навантажень, відповідну до сучасних вимог фізичного стану зростаючого покоління.
Установлена объективная необходимость радикальной перестройки содержания уроков физической
культуры. Рекомендованы инновационные подходы и современные педагогические личностно-ориентированные
технологии по организации и методике физического воспитания школьников. Систематизированы упражнения на
формирование осанки, а также подвижные игры различной направленности (на силу, скорость, скоростно-силовые
качества, ловкость и выносливость) по их рациональному использованию в процессе учебного года. Представлена
технология дифференциации оздоровительно-развивающих нагрузок, соответствующая современным
требованиям физического состояния подрастающего поколения.
When considering physical education as a process of meaningful modification of the functional state of a human
body, it should be taken into account the biological principles of his life activity which explain the fitness to changing
environmental conditions. Changes in the body relevant to external influences occur only when the exposure does not exceed
the boundaries of physiological capabilities of regulatory and maintenance systems of the body. Consideration of this property of
adaptation is very important for adolescent students, whose chronological age is not the same as biological. Excessive physical
exercises may cause intermittent or prolonged disorders in the life activity of the body. However, if duration and frequency of
educational exercises do not exceed the appropriate physiological capabilities of adolescents, physical exercises lead to the
improvement in regulatory mechanisms and maintenance systems, in particular, adaptive responses become faster. The
organism gains the capability to respond to the stronger and long-lasting external influences with adequate reactions. Choice of
certain exercises (lessons) make possible to induce through the self-regulation the changes in the body of adolescents relevant
to pedagogical tasks. When selecting means all parameters of the influence for which the body reacts have to be taken into
account. To increase the functional changes in the body, it is necessary to change the strength of the influence (volume,
intensity). This allow to distinguish adaptive, basic and maintenance stages in the health promoting and developing training.