В статті обґрунтовано необхідність систематичного контролю показників функціональних систем організму
молодших школярів, окреслено основні причини зниження адаптивних можливостей серцево-судинної системи у дітей
молодшого шкільного віку, проведено порівняльний аналіз показників функціональних резервів системи кровообігу дітей
в залежності від статі та класу навчання.
В статье обоснована необходимость систематического контроля показателей функциональных систем
организма младших школьников, определены основные причины снижения адаптивных возможностей сердечно-
сосудистой системы у детей младшего школьного возраста, проведен сравнительный анализ показателей
функциональных резервов системы кровообращения детей в зависимости от пола и класса обучения.
The article substantiates the need to monitor systematically the state of the cardiovascular system of younger pupils and
the need to monitor indicators of the circulatory system. 759 children of secondary school in 2-4 classes took part in the
experiment. According to results of medical examination, heart rate test is normal on the established level, and the blood pressure
is higher than the data presented in the literature. Distribution of children in terms of Robinsova index revealed that among the
younger students, except boys of the 4th grade, more than half of the students has low and below the average levels of reserves of
the cardiovascular system. These results show a significant decrease in the functional capacity of the heart muscle pupils 2 - 4
classes in recent decades.