The paper is devoted to the presentation of the representation of the results of a study about stratification in the school system
in Poland. The research was conducted in Krakow,
the former capital of Poland, in 2011-2012. The data
come from statistics on local education system, individual in-depth interviews with school masters and teachers from lower secondary
schools as well as politicians representing the local government. Special attention was
paid to school recruitment policies, unequal access to education for students from different backgrounds, and the local government strategy for education. As a result, three
types of lower secondary schools were identified: 1) elite non-public schools; 2) the best
public lower secondary schools and 3) schools for students from poor families, facing
enormous problems and substantial educational needs. We concluded that the educa-
the education policy of the local authorities of Krakow is not effective in terms of equalization
of opportunities of the children and youth from socially neglected and marginalized
communities.
Стаття присвячена аналізу результатів дослідження стратифікації в
шкільній системі Польщі. Дослідження було проведено в колишній польській столиці Кракові в 2011-2012 роках та базується на опрацюванні статистичних даних місцевої системи освіти, індивідуальних глибинних інтерв’ю з директорами та вчителями початкової середньої школи, а також представниками місцевої влади. Особливу увагу було приділено політикам набору до
шкіл, нерівному доступу до освіти представників різних соціальних верств
та освітнім стратегіям місцевої влади. В результаті було ідентифіковано три
типи початкових середніх шкіл: 1) елітні приватні школи; 2) кращі публічні
школи та 3) школи для представників незаможних верств населення із значними проблемами та освітніми потребами. Зроблено висновок, що освітня
політика органів місцевого самоврядування Кракова не є ефективною для
зрівнювання можливостей навчання дітей та молоді з соціально незахищених та маргінальних груп.
Статья посвящена анализу результатов исследования стратификации
в школьной системе Польши. Исследование было проведено в бывшей
польской столицы Кракове в 2011-2012 годах и базируется на обработке
статистических данных местной системы образования, индивидуальных
глубинных интервью с директорами и учителями начальных средних школ,
а также представителями местной власти. Особое внимание было уделено
политике набора в школы, неравному доступу к образованию представителей разных социальных слоев и образовательным стратегиям местной
власти. В результате было идентифицировано три типа начальных средних
школ: 1) элитные частные школы; 2) лучшие публичные школы и 3) школы
для представителей малоимущих слоев населения со значительными проблемами и образовательными потребностями. Сделан вывод, что образовательная политика органов местного самоуправления Краков не является
эффективной для уравнивания возможностей обучения детей и молодежи
из социально незащищенных и маргинальных групп.