Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мєлков, Юрій
dc.date.accessioned 2017-04-20T08:14:40Z
dc.date.available 2017-04-20T08:14:40Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Мєлков Ю. Людина в постнекласичній науковій картині світу / Ю. Мєлков // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – № 2 (17). – C. 222-234 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13528
dc.description.abstract Статтю присвячено дослідженню статусу людини в картині світу, що притаманна постнекласичній науці, однією з характерних рис якої постає людиномірність. Людина виступає у процесі пізнання не в якості лише раціонального суб’єкта, що пізнає, але й як власне людська особистість у всій повноті її проявів. Згідно постнекласичному типу наукової раціональності, пізнання завжди є суб’єктним і здійснюється з певної позиції, що не є тотожним суб’єктивності пізнавальних результатів. Світ, яким він постає науковцю, що пізнає, виявляється сукупністю подій, укладених у межах обрію, доступного спостерігачеві. Останнє поняття точно визначало статус суб’єкта класичної науки; проте вже некласика трансформує суб’єкта, перетворюючи його на діяча: результати його пізнання виявляються однозначно детермінованими засобами його діяльності. Нарешті, в постнекласичній науці суб’єкт пізнання набуває статусу метаспостерігача, який творчо осмислює спостережуване – та створює на його основі цілісний образ світу. ua
dc.description.abstract Статья посвящена исследованию статуса человека в картине мира постнеклассической науки, одной из характерных черт которой является человекомерность. Человек выступает в процессе познания не в качестве только рационального субъекта, но как человеческая личность во всей полноте её качеств. Согласно постнеклассическому типу научной рациональности, познание всегда субъектно и осуществляется с определённой позиции, что не тождественно субъективизму познавательных результатов. Мир, который предстаёт перед познающим его учёным, оказывается совокупностью событий, положенных в пределах горизонта, доступного наблюдателю. Последнее понятие точно определяло статус субъекта классической науки, однако уже неклассика трансформирует субъекта, превращая его в актора: результаты познания детерминируются средствами его деятельности. В постнеклассической же науке субъект познания обретает статус метанаблюдателя, творчески осмысливающего наблюдаемое и создающего на этой основе целостный образ мира. ua
dc.description.abstract The article is dedicated to the investigation of the status of human person in the world-picture peculiar to the post-non-classical science that has human- dimensionality as one of its major features. Human person appears in the process of scientific knowledge not as just rational cognizing subject but as a human personality per se, in all the fullness of its qualities, identities, and manifestations. According to the post-non-classical type of scientific rationality, scientific knowledge possesses inherent subjectness as it is being carried out from a specific position and in a certain perspective – however, such a feature does not contradict to the scientific objectivity as the epistemological ideal of science, as ‘subjectness’ is not identical to ‘subjectivity’. In its turn, the world as it appears in front of scientific knowledge, is found to be a collection of all events that happen inside the limits of a horizon accessible to the observer – the subject of knowledge who resides at the center of this world. The notion of ‘the observer’ was an apt definition for the status of human subject under the classical type of scientific rationality. Non-classical paradigm transforms the subject by turning it into the actor – even if he or she still remains outside of the results of scientific knowledge, those results are found to be determined by the means of his or her activity. Finally, under the perspective of post-non-classical science, the subject of knowledge obtains the status of meta-observer, who is able to creatively evaluate what he or she observes – and constitute an image of the world based on that evaluation. If the classical observer was in fact alienated from what he or she observes, appearing as a side spectator of the events that happen without any relation to his or her will, then the meta-observer combines the position of the outer spectator with that of the insider, who is interested in those events and feels some affection for the world. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Інститут вищої освіти НАПН України ua
dc.subject постнекласична наука ua
dc.subject філософія науки ua
dc.subject спостерігач ua
dc.subject людиномірність ua
dc.subject суб’єктність пізнання ua
dc.subject постнеклассическая наука ua
dc.subject философия науки ua
dc.subject наблюдатель ua
dc.subject человекомерность ua
dc.subject субъектность познания ua
dc.subject post-non-classical science ua
dc.subject philosophy of science ua
dc.subject the observer ua
dc.subject human-dimensionality ua
dc.subject subjectness of knowledge ua
dc.subject.classification 168+165.42:17.022 ua
dc.title Людина в постнекласичній науковій картині світу ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу