У статті визначено стан професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх інженерів-механіків з обслуговування та ремонту техніки сільського господарства. Досліджено показники соматичного здоров’я та фізичної підготовки як складових професійно-прикладної фізичної підготовки. Проведені дослідження дали підстави встановити, що рівень здоров’я та студентів за всіма ознака¬ми незадовільний і протягом навчання у вищому аграрному навчальному закладі погіршується. Критичний рівень фізичної підготовленості майбутніх інженерів-механіків, що не може задовольнити вимог, поставлених перед майбутніми спеціалістами.
В статье определено состояние профессионально-прикладной физической подготовки будущих инженеров-механиков по обслуживанию и ремонту техники сельского хозяйства. Исследованы показатели соматического здоровья и физической подготовки как составляющих профессионально-прикладной физической підготовки будущих инженеров-механиков, которая не может удовлетворить требований, поставленных перед будущими специалистами.
The indicators of somatic health, physical training as the constituents of professional-applied physical training of future engineers-mechanics have been studied on the basis of Taurida State Agro technological University. The quantitative characteristic of students’ somatic health shows that the majority of students future mechanic engineers have the low level of somatic health – 61.9 % in the control group, and 55 % – in the experimental one. 38.1 % of the students in the control group and 45% in the experimental one have scores below the average level of somatic health. The conducted research, gave grounds to establish that the level of students’ health according to all the qualities is unsatisfactory and is deteriorating while their training in higher agricultural educational institution. The state of professional-applied physical preparation has been analyzed. The information about physical fitness of future engineers-mechanics is important for the choice of optimal exercise and modeling of professional-applied physical training. The analysis of indicators reveals the critical level of physical fitness of future engineer-mechanics that cannot meet the requirements posed to future specialists. The survey of experts has allowed to state, that the part of the course of physical education and the most effective means of achieving psychophysical readiness of the professional mechanical engineers must be professional-applied physical training. It has been proved that professional-applied physical training is neglected. A special applied branch of the use of means of physical culture and sports for preparation to modern highly qualified work in the agricultural industry requires a certain physical education profiling, taking into account the peculiarities of the chosen profession.