Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Процик, Л. С.
dc.date.accessioned 2017-04-03T10:48:17Z
dc.date.available 2017-04-03T10:48:17Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Процик Л. С. Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками / Л. С. Процик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – C. 153-160 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13140
dc.description.abstract Психологічний захист розглядається як спеціальна регулятивна система стабілізації особистості, спрямована на усунення або зведення до мінімуму почуття тривоги, пов'язаного з усвідомленням внутрішнього конфлікту. Обґрунтовано, що для діагностики психологічного захисту й визначення його особливостей переважно використовують різні варіанти тестів, які передбачають чітке визначення самого механізму та його дії на психологічний стан. Названі методики дослідження механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованих підлітків, здійснюється з урахуванням багатьох критеріїв, зокрема: концептуальна обґрунтованість, висока валідність, психометрична надійність, можливість співставлення отриманих результатів з результатами інших дослідників. З’ясовано, що головними методами дослідження інтелектуальної обдарованості є: спостереження, самоспостереження та експеримент, вербальні методи дослідження (бесіди, опитування) і невербальні (тестування). Розкрито кожну з методик, їх межі застосування, концептуальну базу, у відповідності із якою будується діагностичний висновок. Описані результати дослідження, які свідчать, що найбільш часто різні механізми психологічного захисту використовують підлітки, які увійшли до групи «звичайних». На основі отриманих даних встановлено, що як дослідженні з вираженою, так і з прихованою обдарованістю характеризуються подібним репертуаром психологічних захистів («проблемний аналіз», «установка власної цінності», «збереження самоконтролю»). Визначено, що обдаровані підлітки, порівняно з їх звичайними однолітками, частіше використовують когнітивні та емоційні копінги, тоді як звичайні – емоційні та поведінкові психологічні захисти. Досліджено, що механізми психологічного захисту, які використовують інтелектуально обдаровані підлітки різняться тим, що вони є більш конструктивними в порівнянні із підлітками звичайними (заміщення, витіснення, компенсація). ua
dc.description.abstract Психологическая защита рассматривается как специальная регулятивная система стабилизации личности, направленная на устранение или сведение к минимуму чувства тревоги, связанного с осознанием внутреннего конфликта. Обосновано, что для диагностики психологической защиты и определения ее особенностей преимущественно используют различные варианты тестов, которые предусматривают четкое определение самого механизма и его воздействия на психологическое состояние. Названные методики исследования механизмов психологической защиты интеллектуально одаренных подростков осуществляются с учетом многих критериев, в том числе: концептуальная обоснованность, высокая валидность, психометрическая надежность, возможность сопоставления полученных результатов с результатами других исследователей. Установлено, что главными методами исследования интеллектуальной одаренности являются: наблюдение, самонаблюдение и эксперимент, вербальные методы исследования (беседы, опрос) и невербальные (тестирование). Раскрыто каждую из методик, их границы применения, концептуальную базу, в соответствии с которой строится диагностический вывод. Описанные результаты исследования, свидетельствующие о том, что наиболее часто различные механизмы психологической защиты используют подростки, вошедших в группу «обычных». На основе полученных данных установлено, что как исследовании с выраженной, так и со скрытой одаренностью характеризуются подобным репертуаром психологических защит («проблемный анализ», «установка собственной ценности», «сохранение самоконтроля»). Определено, что одаренные подростки по сравнению с их обычными сверстниками, чаще используют когнитивные и эмоциональные копинги, тогда как обычные – эмоциональные и поведенческие психологические защиты. Доказано, что механизмы психологической защиты, которые используют интеллектуально одаренные подростки отличаются тем, что они являются более конструктивными по сравнению с подростками обычными (замещение, вытеснение, компенсация). ua
dc.description.abstract The article dedicated to psychological defense which considered as a special regulative system of stabilization of personality, intended to removal or minimization of anxious feeling connected with realization of inner conflict. Substantiated that different kinds of tests are mainly used for diagnostics of psychological defense and determination its features. These tests stipulate clear determination of the mechanism and its influence on psychological state. Mentioned methodologies of investigation of psychological defense mechanism of intellectually gifted teenagers are realized with account for many criterions, in particular: conceptual validity, psychometric reliability, a possibility of comparison of gained results with the results of others investigators. It is proved that main methods of investigation of intellectual aptitude are observation, self-observation and experiment, verbal methods of investigation (interview, survey) and non-verbal (testing). Revealed each of methodologies, limits of their application, conceptual base, in accordance with which the diagnostic inference being made up. Described results of investigation, which demonstrate that more often different mechanisms of psychological defense use teenagers that are form a group of «normal» ones. In accordance with received facts, have been determined that those, who had been investigated with expressed and those – with latent aptitude are marked by similar repertoire of psychological defenses («problem analysis», «affirmation of self-importance», «preservation of self-control»). Defined, that gifted teenagers, compared with their normal peers, more often use cognitive and emotional copings, while normal – emotional and behavioral defenses. Investigated that mechanisms of psychological defense, which use intellectually gifted teenagers are more constructive compared to the average teenagers (substitution, repression, compensation). ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject механізми психологічного захисту ua
dc.subject діагностика ua
dc.subject підліток ua
dc.subject механизмы психологической защиты ua
dc.subject диагностика ua
dc.subject подросток ua
dc.subject mechanisms of psychological defense ua
dc.subject diagnostics ua
dc.subject teenager ua
dc.subject.classification 159.922.765 ua
dc.title Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics