У статті розглядається проблема формування рольової поведінки як засобу соціалізації учнів з порушеннями
інтелектуального розвитку на основі вивчення особливостей виконання ними конвенційних ролей школяра, старости,
бібліотекаря, природознавця. Уточнено сутність рольової поведінки, параметри її вивчення і складові формування, зміст
виконання основних конвенційних ролей розумово відсталих підлітків. Особливості виконання рольової поведінки у розумово
відсталих учнів визначаються рівнем сформованості її компонентів (змістового, емоційно–мотиваційного, власне
поведінкового). Методика формування рольової поведінки у розумово відсталих школярів підліткового віку здійснюється за
напрямами: засвоєння учнями знань про правила виконання конвенційних ролей; формування позитивного ставлення до
виконання конвенційних ролей; вироблення практичних вмінь і навичок рольової поведінки, активізація рольової поведінки.
В статье рассматривается проблема формирования ролевого поведения как способа социализации учащихся с
нарушением интеллектуального развития на основе изучения особенностей выполнения ими конвенциональных ролей
школьника, старосты, санитара, библиотекаря, природоведа. На теоретическом этапе исследования осуществлен анализ
проблемы ролевого поведения, сути конвенциональных ролей умственно отсталых подростков. Особенности выполнения
ролевого поведения у умственно отсталых учащихся определяются уровнем развития ее компонентов (содержательного,
эмоционально-мотивационного, собственноповеденческого), направленностью (на решение задачи, на поддержку
отношений в группе или на себя), характером принятия роли (ритуальный, личностно-принятый или нулевой). Методика
формирования ролевого поведения у умственно отсталых школьников подросткового возраста, которая осуществляется по
направлениям: усвоение учащимися знаний о правилах выполнения конвенционных ролей; формирование позитивного
отношения к выполнению конвенционных ролей; развитие практических умений и навыков ролевого поведения, активизация
ролевого поведения.
This article containsthe resultsof theoretical and experimental research onrole behaviorof mentally retardedadolescents.
Have been studied such social roles: schoolboy, head, librarian, natural scientist. Features ofexecutionrole behavior of mentally
retarded students determined by the levelof development of the components (semantic, emotional and
motivational, behavioralactually), orientation (to solve tasks, to supportrelationshipin a grouporona ourself) and the nature of roletaking
(ritual, personality adoptedorzero).The technique of forming role behavior in mentally retarded students adolescence was
worked out, which is carried out in directions: absorbing knowledge about the rules of the implementation of conventional roles; the
formation of a positive attitude towards to the implementation of conventional roles; the development of practical skills of role
behavior, the activation of the role behavior.