У статті розглядається проблема соціальної адаптації до праці осіб з інтелектуальними порушеннями на сучасному
етапі. Проаналізовано особливості нетипового розвитку цієї категорії осіб з метою залучення їх до посильної трудової
діяльності. Обґрунтовано необхідність їх первинної професійної орієнтації в умовах освітнього закладу різного типу.
Запропоновано сприяння працевлаштуванню молоді з порушеннями інтелекту в умовах організаційної та виробничої
адаптації, надано супровід професійним, дидактичним та соціально-психологічним адаптаційним процесам; враховано
диференційований підхід до врахування критеріїв організації їх трудової діяльності. Зазначена необхідність комплексного підходу до питання працевлаштування молоді з інтелектуальними порушеннями та запропоновано підготовку спеціальних
фахівців для забезпечення вирішення цієї проблеми. Здійснено аналіз становлення моделі забезпечення працевлаштування
через систему профорієнтації, профконсультування, профвідбору та супроводу осіб з інтелектуальними порушеннями на
прикладі «Агенції з працевлаштування», організовану при підтримці регіональних центрів зайнятості, громадських
організацій інвалідів.
В статье автор обосновывает новый путь решения одного из актуальных вопросов современной психологической
науки и практики (специальной) – приобщение к трудовой деятельности лиц с нарушениями интеллектуального развития.
Предлагается краткая характеристика индивидуальных особенностей развития познавательной деятельносты и социально-
волевой сферы этой категории инвалидов. Анализируя возможности овладения различными видами адаптации
(профессийной, дидактической и эмоционально-психологической), предлагается сопровождение лиц с нарушениями
интеллекта при первичной, организационой и производственной социальной адаптации. Автор предлагает учитывать ряд
критериев, котрые обеспечивают адаптационный процесс лиц с нарушениямии интеллектуального развития к трудовой
деятельности. Используя опыт совместной новаторской деятельности Центра занятости г. Львова и Товарищества
«Зеленый крест», автор предлагает новые пути профотбора, профконсалтинга и профориентации. Учитывая атипическое развитие лиц с нарушениями интеллектуального развития предлагается их сопровождение во время адаптации к новому
месту работы или форме занятости.
The article deals with the problem of social adaptation to work of persons with intellectual disabilities. The features of the
development of this category of persons in order to attract them to the employment are analyzed. The initial professional orientation
in terms of different types of educational institution are grounded. The need for a comprehensive approach to the issue of
employment of young people with intellectual disabilities is indicated. Special experts to provide a solution to this problem are being
trained. Another types of institutions (educational and rehabilitation and vocational rehabilitation centers, social services,
employment centers, universities of various levels of accreditation, charitable funds, associations, public organizations of invalids
etc.) started to introduce new ways and forms of employment of this category of persons with disabilities, using the advanced
domestic and foreign experience. However, statistics of the employment of persons with impaired intelligence suggests that the
problem of social adaptation of persons with intellectual disabilities (with atypical development) in society and in the future remains
for many areas of science. With this in mind, the purpose of the article is to promote the social adaptation of persons with impaired
intelligence because of their employment and to provide employment. Model of social adaptation through the organization
institutions-rehabilitation of the educational process with profound professional purposes is today used in the classic system of
institutions for people with a slight degree of expression of mental retardation.