Автор представляє аналіз сучасних психологічних і педагогічних досліджень про доцільність та ефективність
використання комп'ютерних технологій у навчальному процесі спеціальних шкіл, підкреслюючи корекційні можливості
багатьох освітніх програм різних рівнів складності для надання диференційованої допомоги дітям із порушеннями
психофізичного розвитку. Автор підкреслює необхідність використання комп’ютера як нового засобу навчання, визначення
його місця і ролі в різних класах, на індивідуальних заняттях на всіх етапах шкільного навчання дітей з обмеженими освітніми
можливостями.
У статті зазначається, що використання інформаційних та комунікаційних технологій у роботі корекційного педагога
допомагає різнобічно вирішувати проблему: здійснювати диференційований підхід; генерувати позитивну мотивацію;
оптимізувати індивідуальний процес навчання; створювати надійну систему моніторингу корекційного впливу; підвищувати
кваліфікацію та удосконалювати професійні навички корекційного педагога.
Автор представляет анализ современных психологических и педагогических исследований о целесообразности и
эффективности использования компьютерных технологий в учебном процессе специальных школ, подчеркивая
коррекционные возможности многих образовательных программ различных уровней сложности для оказания
дифференцированной помощи детям с нарушениями психофизического развития. Автор также подчеркивает
необходимость использования компьютера как нового средства обучения, определения его места и роли в различных
классах, на индивидуальных занятиях на всех этапах школьного обучения детей с ограниченными образоательными
возможностями.
В статье подчеркивается, что использование информационных и коммуникационных технологий в работе
коррекционного педагога помогает многосторонне решить проблему: осуществлять дифференцированный подход;
генерировать положительную мотивацию; оптимизировать индивидуальный процесс обучения; создавать надежную
систему мониторинга коррекционного воздействия; повышать квалификацию и совершенствовать профессиональные
навыки коррекционного педагога.
The author presents an analysis of contemporary psychological and educational research on the feasibility and
effectiveness of the latest computer technology implementation in the educational process and special schools, emphasizing the
corrective capacity of many educational software caused by the presence of different difficulty levels and differentiated aid system.
The author also emphasizes the need for a computer as a new learning tool, determining the place and role in the various classes
and individual lessons at all stages of schooling for children with disabilities, the disclosure of a correctional orientation classes in the
computer lab.
The article determined that the use of information and communication technologies in speech therapy work helps to solve
the problem at the level of the student: carry out a differentiated approach to learning; boost the involuntary attention; generate
positive motivation for correctional and educational activities; at the level of teacher-speech therapist: optimize, individualize the
learning process; create a reliable system for monitoring of correctional work; raise educational qualifications and professional skills
of the teacher, a speech therapist; the use of information and communication technology enhances the work with visual material
helps to successfully reach this goal and solve problems involving speech therapy sessions.