Використання засобів волейболу на заняттях з фізичного виховання зі студентками ВНЗ сприяє різносторонньому позитивному впливу на організм. У дослідженні взяли участь 79 студенток 1 курсу (основна група 39 осіб і контрольна – 40). У навчально-виховний процес основної групи впроваджувалась розроблена програма формування рухових умінь і навичок з волейболу, розрахована на 32 години. Встановлено, що використання розробленої програми сприяє статистично достовірному (р<0,05) збільшенню результативності виконання передач м'яча двома руками зверху (на 3,29 рази), передач м’яча двома руками знизу (на 2,82 рази), верхньої прямої подачі (на 0,89 рази) і прямого нападаючого удару (на 0,58 рази).
Использование средств волейбола на занятиях по физическому воспитанию со студентками ВУЗ способствует разностороннему позитивному влиянию на организм. В исследовании взяли участие 79 студенток 1 курса (основная группа 39 человек и контрольная – 40). В учебно-воспитательный процесс основной группы внедрялась разработанная программа формирования двигательных умений и навыков по волейболу, рассчитанная на 32 часа. Установлено, что использование разработанной программы способствует статистически достоверному (р<0,05) увеличению результативности выполнения передач мяча двумя руками сверху (на 3,29 раза), передач мяча двумя руками снизу (на 2,82 раза), верхней прямой подачи (на 0,89 раза), прямого нападающего удара (на 0,58 раза).
Using the game ball kinds of sports at the physical education classes of students of higher educational establishments promotes the positive effects on the body, which necessitates the creation of volleyball motor skills of students for their vital qualities. The study involved 79 students of 1st year (the main group involved 39 students and the control group – 40). The educational process of the main group was implemented by developed program of creation the volleyball motor skills, designed for 32 hours. The developed program was differed by rational dosing of general preparatory exercises, specialized preparatory exercises, specialized developmental exercises and their compliance with the main objective of the classes; by algorithmic teaching the motor actions; by individual approach; by using the multimedia technologies at all stages of creation the motor skills. Found that using the developed program of creation the volleyball motor skills at the physical education classes of students of higher educational establishments promotes statistically significant (p<0,05) increasing the number of overhead set pass (at the average of 3,29 times), forearm pass (at the average of 2,82 times), serve (at the average of 0,89 times), spike (at the average of 0,58 times).