Метою статті є визначення аспектів педагогічної та культурно-просвітницької діяльності Никанора Онацького у дослідженнях діячів
української діаспори. Актуальність теми зумовлена необхідністю повернення
імен педагогів-просвітників першої половини ХХ століття, які не шкодували ні
сил, ні здоров’я, навіть, життя, для розбудови української національної школи. Перспектива наукових розвідок полягає у подальшому дослідженні педагогічної та культурно-просвітницької діяльності Н. Онацького на Слобожанщині.
The purpose of the article is to identify aspects of pedagogical and cultural
educational activities of Nikanor Onatskiy as reflected in the research performed by
representatives of the Ukrainian diaspora. Actuality of the theme is predefined the
necessity of returning of the names of teachers-enlighteners of the first half
XX centuries, which spared neither forces no health, even life, for buiding of
Ukrainian national school. Further perspective is consist in the subsequent study of
pedagogical and in a civilized manner elucidative to activity of N. Onatskogo on
Slobozhanschina.